Sikke en service BRK!

KOMMENTAR | DEBAT | 5. JAN • 19:00
Af:
Diana B. Petersen
Rønne
KOMMENTAR | DEBAT | 5. JAN • 19:00

Gør BRK nok for at gøre kommunen attraktiv for børnefamilier, spørger Diana B. Petersen i et læserbrev.

“Bornholms Regionskommune understreger behovet for tilflyttere, der kan styrke arbejdsstyrken og modvirke en stigende andel af ældre borgere. Kommunen prioriterer at tiltrække familier med børn for at skabe en mere balanceret aldersprofil, der bedre afspejler resten af Danmark.”

Når man læser ovenstående kommentar fra Bornholm.nu, så synes jeg, at det virker underligt, at BRK vil prøve og tiltrække børnefamilier, når de samtidig gør alt for at skræmme dem væk igen. Det sker ved at levere serviceniveauer i daginstitutioner, skoler og fritidshjem, der langt fra lever op til prisen i forhold til BRKs generelle serviceniveau.

Et eksempel

Lad mig komme med et eksempel.

Man kan opleve at hente sit barn med rød numse!

Man ligger i lokaler, der er sat sammen med hønsenet, og hvor diverse dyr/skadedyr kan komme ind.

Der er bygninger, der er så slidte, at man ikke selv havde lyst til at bo der, hvis det var et privat hjem! Dette har jeg selv oplevet med min datter i en af BRKs kommunale institutioner.

Denne er ikke nævnt ved navn, da det ikke er deres skyld, men BRKs generelle negligering af pasningsområdet - og sikke en service må man sige!

Hvordan?

Hvordan kan I forsvare at ville tiltrække børnefamilier, når negligeringen er så markant, at det går ud over vores børns trivsel?

Det gælder i vuggestuen, børnehaven, skolen eller fritidshjemmet (nå nej, de findes jo ikke herovre, for de er sparet væk). Hvordan kan i forsvare det serviceniveau og stadig sige, at her er godt at bo for børnefamilier

Samtidigt er I nødt til at køre sparemotorsaven gennem pasningsområdet, som også er med til at give endnu større serviceforringelse, så de, der hver eneste dag er med til at få enderne til at mødes og give vores børn en god dag, skal løbe endnu hurtigere og miste nærvær med børnene.

Tag jer sammen!

BRK - tag jer sammen og se det i øjenene.

I får ikke flere blivende børnefamilier, før I kan levere et serviceniveau i forhold til pædagoger, bygninger og generel trivsel. Da det ikke er en mulighed, som det ser ud nu, så kan jeg heller ikke se, hvordan det vil lykkedes.

Jeg kan godt forstå, at der er ventelister. Jeg ved ikke, hvor lange til de private institutioner herovre, for der har man mulighed for at kunne få en service for pengene.

Burde det i teorien ikke gå hånd i hånd, så I begge - om det er kommunalt eller privat - kan levere den samme service for nogenlunde samme pris?

Løsning

Og hvordan skal dette problem løses?

Jeg har et forslag, og det er, at kommunalbestyrelsen lader være med at bruge pengene dumt til for eksempel elbusser, energiparker, og at man i stedet bruger dem på god gammeldags kernevelfærd, som der er hårdt behov for, hvis man skal trives som børnefamilie herovre og gide investere i vores ellers dejlige ø.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT