Pinligt, plat og populistisk

Pinligt, plat og populistisk
Claus Larsen-Jensen: René Danielsson smider om sig med påstande. Arkivfoto: Jacob Jepsen
KOMMENTAR | ABONNENT | 22. FEB 2024 • 15:30
Af:
Claus Larsen-Jensen (S)
Gruppeformand
KOMMENTAR | ABONNENT
22. FEB 2024 • 15:30

Socialdemokratiets gruppeformand er træt af "den samme gamle melodi" fra Dansk Folkeparti.

Hver gang Socialdemokratiet er kommet med politiske udspil, så spiller René Danielsson melodien: Det er kejserens nye klæder, det er varm luft, det er teater. Og ud fra hans fortolkning, men ikke det reelle indhold, kommenterer han så. Kun DF har svarene på udfordringerne, ifølge René Danielsson. Og han smider om sig med påstande. Det er lidt pinligt, plat og populistisk, DF.

Socialdemokratiets langsigtede økonomiske plan omdøbes bevidst af DF fejlagtigt til redningsplan, hvad vi ikke har påberåbt os. Vi har derimod sagt, at det ikke er let og vil tage tid, men at kommunalbestyrelsen skal samles om at forbedre økonomien for bornholmernes skyld. Det må jeg forstå, at der slet ikke er lydhørhed for hos DF.

Herefter kommenteres løsrevet enkeltpunkter i vores forslag. S foreslår på sigt, at der i administration og velfærd kan inddrages teknologiske løsninger. Duer ikke ifølge DF. Der er slet ikke fantasi til at se på de muligheder, udviklingen bringer i fremtiden. Det bliver dyrt ifølge DF. Det aner vi intet om. Det kan måske effektivisere opgaver i forhold til, at vi kommer til at mangle arbejdskraft.

S har peget på, at vi skal genforhandle priser for børneanbringelser. Intet problem siger DF. Det sker allerede. Men vi bruger 134 mio. kr. hertil. Der betales millioner – også op til seks mio. kr. pr. år for enkelte anbringelser. Det svarer til den skat, 60 bornholmere betaler om året. Mon ikke der er god grund til at få set på priserne?

S har foreslået at afvikle bygninger, kommunen ikke bruger til primære forslag. Nej siger DF. Der mangler kapacitet. BRK har mere end 1.000 bygninger. Mon ikke der kunne ske en begrænsning. Det mener S, men det forstår jeg, at DF ikke kan forestille sig.

Så understreger René Danielsson, at kerneopgaven er at investere i børn, de ældste og de svageste. Det tilslutter Socialdemokratiet sig også. Forskellen mellem S og DF er, at S er optaget af, at Bornholm får en udvikling og har styr på økonomien, så vi på Bornholm har frihed til selv at bestemme, fordi vi har pengene til det.

Herefter bliver den økonomiske løsning hos DF klassisk: Smid så mange udlændinge som muligt ud, indvandrere og flygtninge, også ukrainske. 600 i alt fra Bornholm.

Jeg skal opfordre René Danielsson og DF til at ulejlige sig med at sætte sig ind i de forslag, Socialdemokratiet er kommet med, og ikke synge den samme gamle melodi. Socialdemokratiet har som eneste parti fremlagt en samlet langsigtet plan. Vi deler og samarbejder gerne med alle partier herom, så vi kan bringe Bornholm ud af den nuværende situation. Alternativt afventer jeg, at DF spiller ud med deres egen sammenhængende økonomiske plan.

Fortæl hvad I selv vil, fremfor at nedgøre alle andres forslag.



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT