Ny S-kandidat: Derfor stiller jeg op

Ny S-kandidat: Derfor stiller jeg op
Stig Lodberg lægger sit navn i hatten. Privatfoto
KOMMENTAR | DEBAT | 21. JAN • 19:00
Af:
Stig Lodberg
kandidat til kommunalvalget for Socialdemokratiet
KOMMENTAR | DEBAT | 21. JAN • 19:00

Stig Lodberg stiller op til kommunalbestyrelsen.

Min beslutning om at stille op til kommunalvalget har været undervejs siden julen 2023.

Jeg fik en mail, som opfordrede mig til at overveje det. På det tidspunkt var jeg blevet næstformand i partiforeningen i øst, og havde deltaget i mange møder i partiet. SVM-regeringen havde netop fjernet Store Bededag, og Socialdemokratiet og fagbevægelsen var ikke de bedste venner. Fagbevægelsen svarede igen med at udelukke de politiske partier til deres 1. maj arrangementer.

Samarbejdet er nu oppe at stå igen. Parterne har fundet hinanden, og der er lavet aftaler, som har forbedret vilkårene på arbejdsmarkedet markant.

Husk de gode ting!

Socialdemokratiet får ikke kredit for de gode tiltag der er sket.

Man kan nævne forbedringer som seniorpræmier, fordele for medarbejdere der vælger at blive længere på arbejdsmarked, trepartsaftaler, som fremmer efteruddannelser og arbejdsmiljø, forbedret barselsorlov og seniorrettigheder.

Derudover er der lavet trepartsaftaler på landbrug og klima. Socialdemokratiet har bremset inflationen, og lønfremgangen er mærkbar. Hvis vi holder alle forbedringer op imod Store Bededag, som forsvandt, er der et klart overskud for os medarbejdere.

”Vi fik en god pris for grisen” takketvære et godt samarbejde mellem Socialdemokratiet og fagbevægelsen.

S og SF

Det er en interessant og lidt paradoksal situation, at Socialdemokratiet og SF på mange områder deler politiske målsætninger og ofte står sammen om centrale aftaler.

I samarbejdet med SVM-regeringen har SF deltaget i næsten alle aftaler, men samtidigt oplever Socialdemokratiet en tilbagegang, mens SF tilsyneladende går frem - to partier med stort set samme politik.

Politisk ansvarlighed koster på bundlinjen. Dette var et incitament for mig om at rykke frem i bussen, gøre opmærksom på de fagpolitiske forbedringer, der er sket.

Kommunalbestyrelsen

I kommunalbestyrelsen blev Socialdemokratiet sat uden for døren efter et katastrofevalg.

Resultatet blev en konstellation af DF, Konservative og Enhedslisten, hvilket viste sig at være mere katastrofalt. Med opbakning fra Socialdemokratiet bliver der trods alt lavet politik. Socialdemokratiet tager ansvar - også selvom de er sat uden for døren.

Hvis ikke sammensætningen i kommunalbestyrelsen 2025 bliver med Socialdemokratiet i en ledende rolle, så frygter jeg en lige så dysfunktionel ledelse af Bornholm, som vi har i dag.

Det er der ganske enkelt ikke råd til. Det er derfor vigtigere end nogensinde, at vi får mobiliseret alle socialdemokratiske vælgere.

BAT

Jeg sidder med i møder omkring BAT og den kollektive transport på Bornholm. ”Og der sker lige præcis, ikke noget” - kun nedskæringer.

Jeg har skrevet indlæg til avisen og deltaget i mange møder omkring dette. Men det er som om man fra politisk hold venter, at der kommer en redning udefra. DET GØR DER IKKE.

Den seneste rapport fra KL der omhandler fremtidens kollektive trafik, indeholder forslag til transportløsninger for storbyer. Der er intet brugbart for Bornholm og desværre heller ingen penge.

Dette emne har optaget mig rigtig meget, i rigtig lang tid. Der skal findes en politisk løsning, og den løsning bidrager jeg meget gerne til.

Mange opgaver

Jeg er opmærksom på, at der er mange vigtige emner - eksempelvis skoleområdet, ældrepolitik, energiø, erhvervspark, sundhedsområdet og ikke mindst tilflytter problematikken - som er vigtige.

Der er nok af tage fat på. Jeg kommer til at tage afsæt i Socialdemokratiets værdimæssige kompas, der handler om velfærd.

Jeg tager min erfaring fra mit arbejde som tillidsrepræsentant, 3F bestyrelsesmedlem, brancheudvalgsmedlem, rådgivende bestyrelsesmedlem samt min erfaring fra arbejdet omkring Socialdemokratiet med mig.

Mit afsæt er fagbevægelsen, mit politiske ståsted er Socialdemokratiet.

Der er lang tid til november, hvor valget finder sted. Først skal man vælges på generalforsamlingen i Socialdemokratiet den 17. marts.

Håb er ikke en strategi, men håbet lever. Vælgerne afgør det hele den 18. november 2025.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT