Nedlæg alle Bornholms plejehjem

SYNSPUNKT | DEBAT | Fredag 1. august 2025 • 11:00
Af:
Annette Gearey
Allinge
SYNSPUNKT | DEBAT | Fredag 1. august 2025 • 11:00

– og opfør tidssvarende plejehjem, hvor der både er udsigt og miljø.

I nyhedsudsendelse fra TV2 Bornholm (29. juli) blev det fortalt, at en undersøgelse, som FOA havde lavet, viste, at der ydes færre hjemmeplejetimer pr. uge på Bornholm end i resten af landet.

Det undrer overhovedet ikke mig.

Igennem mange år har adskillige, der har arbejdet i hjemmeplejen søgt væk, fordi det var alt for hårdt. Rigtig mange besøg, for kort tid til de enkelte besøg, manglende køretid og dårlig planlægning.

Desværre for medarbejderne (men godt for kommunen) kan de ikke bare køre til nabokommunen, og mange tør ikke åbne munden, da de så er bange for at miste jobbet. Kender dog flere både social- og sundhedsassistenter og social- og sundhedshjælpere, der helt har skiftet jobfunktion, og nu arbejder med andet i den private sektor. Det er ærgerligt, da det var dygtige medarbejdere.

Ingen tvivl om, at der er plads til forbedring på dette område.

Hvordan ser politikerne på ældre og handicappede?

I nyhederne blev det ligeledes fortalt, at Ældresagen har inviteret politikerne til at mødes for at diskutere planer for ældrepolitikken inden kommunalvalget.

Det kan blive meget interessant, for hvordan er egentligt de bornholmske politikeres syn på ældre og handicappede?

Det er ret tydeligt, hvis man ser på, hvor Bornholms plejehjem er placeret: Ude på Lars Tyndskids mark.

Ja, undskyld udtrykket, men de mennesker der er allermindst mobile, skal bo uden en pæn udsigt (undtaget Klippebo) og langt fra by-/havnemiljø, ja ofte selv langt fra en indkøbsmulighed.

Ovre bygger man plejehjem med sundudsigt eller anden dejlig udsigt, hvis man ellers har det. Vi har det i den grad, men det skal altså ikke komme vores gamle til gode. Det er for turister, der er her i et begrænset stykke tid, og som i øvrigt ofte er så mobile, at de selv kan søge smukke steder.

Allinge som eksempel

I Allinge var der et plejehjem, der lå med en dejlig udsigt og rimelig tæt til strand. Nu er det revet ned, og i stedet er der bygget sommerhuse (helårsbeboelsen røg så også).

I Hasle har man på plejehjemmet Toftegården fået renoveret nogle stuer. Bevares, de er blevet en del pænere, MEN de er ikke blevet større. Det er bestemt ikke tidssvarende i 2025 at putte gamle mennesker ind på så små værelser.

På et tidspunkt var der i kommunalbestyrelsen en debat om, hvorvidt man kunne lade tidsbegrænsede arbejdere bo under små kår. De, der bor på Toftegården, bor der ikke tidsbegrænset.

Forslag

Jeg kender til flere plejehjem ovre, hvor man har to værelser + en lille køkkenafdeling.

Så da jeg hørte, at man skulle renovere værelserne på Toftegården, så var jeg overbevist om, at man så ville lægge to værelser sammen, men nej.

Jeg vil da gerne foreslå, lidt utopisk, at man nedlægger alle øens plejehjem og benytter dem til studieboliger, midlertidige arbejderboliger, boliger til sæsonarbejdere med videre. og så opfører tidssvarende plejehjem, hvor der er både er udsigt og miljø.

Det skal bare besluttes, før alle disse grunde også er blevet til fleksboliger eller sommerboliger.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT