Mødte op 25 minutter før afgang: Måtte ikke gå ombord

Mødte op 25 minutter før afgang: Måtte ikke gå ombord
Express 5. Arkivfoto: William Sonne Kaalø
SYNSPUNKT | DEBAT | Søndag 20. juli 2025 • 15:30
Af:
Kyoko S. Rasmussen
Aakirkeby
SYNSPUNKT | DEBAT | Søndag 20. juli 2025 • 15:30

Kyoko S. Rasmussen mener, det bør oplyses bedre til passagerer med DSB-billet, hvornår sidste tjek-ind tid er, når færgen er forsinket.

Afgangen klokken 18.30 fra Rønne havn med Express 5 den 13. juli er forsinket 45 minutter. Jeg ankom til færgeterminalen klokken 18.10. Jeg har hørt via driftsstatus, at der var en forsinkelse på 30 minutter. Afgangstavlen i terminalen viste først ved 18.20-tiden, at afgangen var forsinket 40 minutter.

Information

Da jeg har set tavlen, så har jeg stadig 50 minutter at vente i terminalen. Jeg gik til Kvickly for at købe en flaske drikkevand. Jeg kom tilbage klokken 18.50. Jeg har DSB-billet, ikke Kombardobus-billet, så har Bornholmslinjen sendt SMS til sidstnævnte, men ikke til DSB, om at gående passagerers sidste tjek-ind tid var 18.45.

Jeg måtte bruge billet til klokken 20.30, men kunne ikke gå om bord på båden sammen med cyklisterne, som kom gående ved siden af bilerne.

Klokken 18.55 venter stadig de fleste af bilerne på at komme med færgen. Hvis jeg først kan komme med den næste færge, som er en time forsinket og ankommer til Ystad cirka klokken 23, og Pågatoget kører først fra Ystad klokken 04.46 mandag den 14. juli.

Færgen sejlede kl. 19.15 fra Rønne havn, og selv om jeg var mødt op 25 minutter før afgang, blev jeg nægtet adgang til færgen. På hjemmesiden under adresser og mødetider kan man læse, hvornår man senest skal være tjekket ind på havnen for at være garanteret plads ombord på Bornholmslinjens færger.

Gående passagerer: 10 minutter.

Fremmødetiderne regnes i forhold til den planlagte afgangstid i fartplanen. Disse frister gælder også, såfremt færgen er forsinket, med mindre andet oplyses specifikt i forbindelse med den pågældende afgang.

Èn mulighed

Der var kun den mulighed at købe en billet til Kombardobussen til København til normalpris 199 kroner, trods jeg har DSB-billet for afgangen 18.30.

Det har jeg gjort for at komme tilbage til København sent om natten, så jeg kan møde op på mit arbejde, som har en vigtig konference for planlagte patienter, som ikke må svigtes.

Når der næsten kun er gående passagerer i terminalen, så må man annoncere den sidste tjek-ind tid på digitaltavlen i stedet for afgangen (eventuelt med afgangstiden i parentes).

Debatredaktørens bemærkning

Indlægget har været forelagt selskabet, som ikke ud fra de foreliggende oplysninger kan give et svar.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT