Må jeg be’ om en alkoholfri?

Må jeg be’ om en alkoholfri?
Det er meget at vælge i mellem, når der må være procenter i drikkevarerne. Foto: Jens-Erik Larsen
KOMMENTAR | DEBAT | Mandag 5. august 2024 • 19:00
Af:
Lasse Falkenberg
Gudhjem
KOMMENTAR | DEBAT | Mandag 5. august 2024 • 19:00

Skribenten har en opfordring til vores restauranter.

Det vil måske blive opfattet som forkælet, men jeg vælger alligevel at fremføre et inderligt ønske, der forhåbentlig kan være med til at skabe en debat om rimelighed.

Det ærgrer mig, at jeg ikke kan få det at drikke, som jeg foretrækker, når vi – jævnligt – får lyst til at frekventere en af de mange gode bornholmske restauranter.

Mens de andre i selskabet vælger vinen til maden ud fra et overdådigt, flot vinkort, så bliver jeg – nu for fjerde gang ud af fire – skuffet, når jeg beder om en alkoholfri øl!

Jo, det har de skam, men alene den lokale ”Don’t Worry” – dog både i en lys og en mørk udgave. Men det er vist bare den eneste alkoholfri øl på markedet, som jeg ikke bryder mig om. Den er mig alt for bitter, og da især til finere madkunst!

Men jeg får IKKE en alternativ mulighed!

Provokeret

Det er da helt okay, at bornholmske restauranter vælger at promovere den lokale Svaneke øl, men altså: Jeg er næppe alene om at finde den for bitter i en del mad-sammenhænge - så giv dog os alkoholfrie bare én anden mulighed!

Forleden følte jeg mig provokeret til at tage en alkoholfri øl med hjemmefra, da vi skulle spise på Christianshøjkroen forud for revy-underholdningen, ”KUK KUK I SKOVEN”.

Også her tilbød man alene de to ”Don’t Worry”- versioner, så jeg tillod mig at spørge om, hvor meget jeg skulle betale for at drikke min medbragte dåseøl – alkoholfri naturligvis.

Svaret overraskede mig glædeligt:

”Drik du bare den til maden. Det skal du ikke betale noget for”!

Alternativer er vejen frem

Jeg går naturligvis ikke ind for, at alle alkoholfrie restaurations-gæster fremover bare skal medbringe egne drikkevarer, når de skal ud.

Men det er mit håb, at det snart bliver muligt at bestille et alternativ til en alkoholfri øl, som man af den ene eller anden grund ikke bryder sig om!

Vinkortene er alenlange med noget for enhver smag – og pris. Tænk engang, hvis man blev mødt af en tjener, der sagde: ”Vi har to vine: Én rød og én hvid!”

Tak!

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT