Lyskurv i Allinge?

Lyskurv i Allinge?
En lyskurv i Allinge skulle hjælpe trafikken, men er det nu også rigtigt? Arkivfoto
KOMMENTAR | DEBAT | Søndag 6. april 2025 • 15:30
Af:
Lars Ahlborn
Rønne
KOMMENTAR | DEBAT | Søndag 6. april 2025 • 15:30

Bruges pengene rigtigt?

Jeg har lige læst, at regionskommunen påtænker at opsætte lyskurve i krydset i Allinge ved Borrelyngvej og Tejnvej.

Begrundelsen er dels ønske om forbedret trafiksikkerhed og desuden regulering af den forøgede trafik i forbindelse med folkemøde og turristbelastning. Jeg kan forstå, at kommunekassen skal bruge 1.200.000 kroner på det.

Jeg tænker, er det nu en god ide? Det er nok rigtigt, at det kan hjælpe med afviklingen af trafikken ved folkemødet og ved visse spidsbelastninger på grund af turister, men det er mange penge at bruge for at lette trafikken i en meget lille del af året - særligt når vi ved, at kommunen meget ofte mangler penge.

Ingen garanti imod uheld

Jeg ved ikke hvor mange trafikuheld, der er i krydset under den nuværende udformning, men et lyskurvereguleret kryds er ingen garanti mod uheld.

Det så vi for eksempel forrige onsdag, hvor en ung mand kørte over for rødt og ind i en bil, der kørte over for grønt i krydset ved sagahuset i Rønne.

Der skrives ikke noget om ulempen ved at opsætte lyskurve. For mig at se er ulempen meget stor, fordi man så skal holde og vente ved lyskurvene resten af året, hvor der absolut ikke er megen trafik.

Jeg håber, at nogen tænker en ekstra gang over den beslutning og forhåbentlig lader kommunen spare 1.200.000 kroner herved.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT