Livet i BRK: Hastværk rimer på lastværk

Livet i BRK: Hastværk rimer på lastværk
Arkivfoto: Mathilde Teddy Christensen
KOMMENTAR | DEBAT | 4. APR • 05:30
Af:
Peter Klitten
KOMMENTAR | DEBAT | 4. APR • 05:30

Om arbejdsmiljø, besparelser og alt det.

Hvad sagde jeg? Det ved du nok ikke.

Men går du ind på BRK's hjemmeside og søger ledige job, så vil du se, at der lige nu er 10 ledige jobs i det bornholmske skolevæsen - 11 hvis du tæller en mellemlederstilling med.

Og hvad så? Regionskommunen blander rettidig omhu sammen med hastværk, og du ved allerede, at det rimer så godt på lastværk.

Vigtigt for BRK at spare

Det var kommunen, endnu en gang i år - magtpåliggende at fyre qua besparelser på skoleområdet med udgangen af januar.

3-400 ansatte blev dengang af kommunen bedt om kl. 5 om morgen at tjekke deres arbejdsmail for deri at læse, om man var blevet fyret eller ej. En, ja en, ansat fik den triste besked. Resten kunne gå i seng igen eller tage en imodium mod den oprørte mave.

Nye ansatte

Og da sagde jeg: "Inden vi har ramt august måned, så har kommunens skolevæsen slået mellem 5-10 stillinger op"

Er jeg profetisk, kender jeg lottotallene? Nej, jeg har såmænd bare fulgt med i denne proces de sidste mange år - og det er det samme igen og igen, år efter år. Kommunen fyrer i januar for at ansætte endnu flere, end de har skilt sig af med, inden der er gået et halvt år.

Så når man har fået sparket i januar måned, så kan man, historisk set, se sin stilling blive slået op igen, inden ens opsigelsesperiode er udløbet.

Kommunen undrer sig??

Og kommunen undrer sig i ny og næ over, hvorfor den har en af landets højeste sygefraværsprocenter blandt personalet?

Hvis kommunen for alvor kerede sig om sine ansatte, og ikke bare flød over med ord om værdier, og hvad ved jeg, så var der nok et par lavthængende procentpoint at hente der.

Men så igen, det er jo BRK.

Følg debatten på facebook!

Ejn bøttebone

Et i reglen firkantet bræt på ca. 18–20 cm på hver led, med en pind midt på under brættet som håndtag, der blev brugt til at have mørtel på, når man fugede eller understrøg som et lettere alternativ til det almindelige ‘spækkjebræ’. Den kaldtes også blot for ‘ejn bone’ eller ‘ejn præst’.
FÅ ABONNEMENT