Derfor har vi brug for mere færgekapacitet. Parterne har længe ventet på en julemandsløsning, hvor Trafikministeriet eller Folketinget åbnede pengekisten og sendte 30 millioner mere hvert år til Bornholmslinjen, fordi Express 1 er en lidt dyrere færge.
Men nu er columbusægget lagt, og alle kan se løsningen. I stedet for at staten betaler mere for Bornholms trafik, får Bornholmslinjen lov til at prissætte de ekstra billetter, som Express 1 udløser, til markedspris. Ingen 19 kroners billetter for at tilpasse sig kunstigt styrede priser med køtilbudsmodel, der ender med at give en del af bornholmerne lave priser og en anden del høje. Nej, nu skal prisen på de sidste billetter styres af markedskræfterne på samme måde, som det i nogen grad er tilfældet i Kattegat, hvor rederiet har sin øvrige hurtigfærgeflåde. De billetter, som vi savnede mulighed for at købe, bliver nu tilgængelige, men prisen bliver højere. Det giver os flere muligheder, når vi virkelig har behov for at rejse, selvom vi i givet fald skal betale mere. Det er en god plan for Bornholm. Som bonus er Express 1 langt bedre til at klare Østersøen end Max, der med sin korte længde og uden t-foil hopper en del mere i bølgerne, når vinden kommer over de otte meter i sekundet.
Men djævlen ligger i detaljen. Bornholmslinjen eller Molslinjen er en 100 procent kommerciel forretning, der naturligvis altid gerne vil tjene mest muligt. Når den komplekse færgebetjeningsaftale åbnes, og der skrues på de voldsomme milliontilskud, skal de skarpeste regnedrenge i Transportministeriet stå tidligt op, så støtten ikke igen sendes skævt af sted, som det for eksempel er tilfældet med biletterne til biler med anhængere, der sælges til 19 kroner for at skubbe gennemsnitsprisen ned.
Klø på. Det tegner rigtig godt for Bornholm og vores forbindelse til Danmark.