Jeg læser desværre mange udtalelser på de sociale medier om, at besparelser skulle tages fra administrationen eller ”de kolde hænder”. I mit tidligere hverv som fællestillidsrepræsentant for HK Kommunal var vi kritiske overfor udtrykket kolde hænder, et nedladende udtryk som beskriver medarbejdere, som ikke bistår borgere i deres opgavevaretagelse. Jeg vil hellere sige; de nødvendige hænder, da det betegner de mange faggrupper på tværs af kommunen, som bidrager både direkte og indirekte til løsning af velfærdsopgaven.
Medarbejderne med direkte kontakt til borgerne har en vigtig kerneopgave som er grundlag for vores velfærdsområde og vi skal derfor sikre dem gode vilkår. Der er dog også faggrupper som ligeledes har en vigtig rolle, trods den måske ikke er lige så synlig. Uden en lønmedarbejder vil ingen af de ansatte modtage løn. Hvad med de skolesekretærer som er skolens ansigt udadtil, og som servicerer både lærere, forældrene og ikke mindst skoleeleverne? Medarbejderne i Borgerservice bistår borgerne ved fornyelse af deres pas, kørekørt og tusindvis af andre borgerrelaterede opgaver – og hvem løser de opgaver hvis de betragtes som unødvendige?
Lad os f.eks. tage udgangspunkt i en udbudskonsulent, som koster mindre end en femtedel af hvad en ekstern konsulent ville koste, hvis der skulle hyres for de mange udbud kommunen laver hvert år. Vi kan også tale om en økonomimedarbejder, som refunderer medarbejdernes udlæg, sikre en god budgetopfølgning samt sikre at kommunens økonomi ikke bliver misbrugt. Der kunne nævnes mange flere faggrupper, som kommunen og Bornholm ikke kan undvære uden at det bliver dyrere, samt uden at det skaber langsommere sagsbehandling for kommunen.
Så en opfordring herfra; i en svær tid, hvor man ikke ved, om man bliver købt eller solgt · tal ordentlig om de mange ansatte, som gøre deres bedste i en travl hverdag.