Kort vej fra mark til menu

Kort vej fra mark til menu
LEDER | DEBAT | 25. SEP • 05:30
Tommy Kaas
Redaktør
LEDER | DEBAT | 25. SEP • 05:30

En ny fødevarestrategi og en digital platform kan blive et kvantespring for Bornholms selvforsyning. Når producenter og aftagere lettere finder hinanden, styrkes både klima, økonomi og fortællingen om øens stærke madkultur.

En ny digital platform skal gøre det lettere for en fødevareproducent at lange sine produkter over disken til bornholmske aftagere. En ny datingside, kalder Gourmet Bornholm initiativet, for det handler altså om at gøre det lettere at finde det helt rigtige match.

Det er godt. Lad os få flere bornholmske kartofler og rødbeder ud over rampen. Lad os sikre, at det bliver lettere at leve af at være producent af lokale fødevarer i masser af forskellige afskygninger.

Det styrker fortællingen – den fortælling, som folk jo rent faktisk kommer rejsende langvejsfra for at få. Og så kan det altså styrke et erhverv, som det kunne være rigtig godt at få gjort mere bæredygtigt.

Tænk nu, hvis vi – med en ny fødevarestrategi og en samlet digital platform i baghånden – kunne tage et egentlig kvantespring i vores selvforsyning. Vi har en stærk fødevareproduktion og mulighed for masser af godt landbrug, og hvis de lokale råvarer i langt højere grad kan blive til mad for os, så vil det ikke bare styrke vores økonomi og robusthed, det kan også blive en gave for klimaet og et forbillede på dén front.

Det næste stykke tid bliver afgørende, for strategien skal på plads politisk, og næste skridt bliver så en egentlig handleplan, som kan omsætte visioner til konkrete tiltag og vækst for fødevareerhvervet.

På den baggrund er det klogt, at strategien kun rækker fire år frem, for der er masser af udvikling i trends, klimakrav og transportmønstre, så med en kort horisont kan man justere kursen og sikre, at vores plan hele tiden er tidssvarende og ambitiøs.

Det her er nødvendigt og kan blive rigtig, rigtig godt.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT