Færgeselskabet forklarer, at årsagen til deres ønske om forlænget overfartstid er ændringer i Rønne Havn. Umiddelbart må man kunne forvente, at havnen forud for væsentlige ændringer i besejlingsforholdene har talt med den formentlig største kunde.
Det er der dog noget, der tyder på, at det har man ikke. Havneledelsen udtaler som reaktion på kritikken fra Bornholmslinjens skibskaptajner at ”man da ikke udbygger havnen for færgekaptajnernes magelighed”. Det er en underlig reaktion, der afslører, at Rønne Havn ikke interesserer sig for sine kunder og ikke har talt med dem.
Manglende kommunikation
Det er i sig selv alvorligt, men det er endnu værre, at havnens og rederiets ageren i spørgsmålet viser, at man har forladt Bornholms tidligere ønske om hurtige og stabile færgeforbindelser.
På grund af den manglende kommunikation mellem parterne, så risikerer vi nu, at 1 time og 10 minutter, der blev til 1 time og 20 minutter, bliver til 1 time og 30 minutter. Det er en glidebane, hvor det efterhånden er en illusion at tale om hurtige færger.