Kære Leila - Tak!

Kære Leila - Tak!
Der er et stort tak til Leila Linden. Foto: Marine Gastineau
SYNSPUNKT | DEBAT | 17. MAR • 05:30
Af:
Carsten Scheibye Regionsrådsmedlem (Venstre)
SYNSPUNKT | DEBAT | 17. MAR • 05:30

Carsten Scheibye siger tak for samarbejdet for Bornholm.

Jeg ved, at Socialdemokratiet Bornholm holder generalforsamling i dag. Du plejer at deltage. Måske skal du også sige nogle ord. Det plejer du vist at gøre.

Jeg ved så også, at jeres medlemmer i dag skal vælge ny kandidat til det kommende Regionsrådsvalg. Selvom det har været svært, så har jeg så småt vænnet mig til tanken.

Det er jo trods alt nogle år siden, at du meldte ud, at det her ville være din sidste valgperiode.

Nu skal hele Bornholm så også til at vænne sig til tanken - sammen med resten af Region Hovedstaden.

Det gør Bornholm og resten af Region Hovedstaden nok også. Det kommer bare til at tage tid, for hvis der en person, en politiker, der har betydet ualmindeligt meget for sundhedstilbuddet på Bornholm og i Region Hovedstaden i øvrigt - ja så er det dig.

Og netop dit store arbejde, din ihærdighed og din flid har ført meget positivt med sig. Det skal du have en meget stor tak for.

En stor andel

Du har en meget stor andel i, at Bornholm i dag er placeret forrest på nethinden hos administrationen og politikerne i Region Hovedstaden.

Der er ikke de møder i Regionsrådet, i Forretningsudvalget og i udvalg og fora i øvrigt, hvor du ikke er opmærksom på de særlige bornholmske udfordringer, der kan være. Og du gør tydeligt opmærksom på dem. Det skal du også have en meget stor tak for.

Du har en meget stor andel i, at Bornholm har fået alt det, som Bornholm vitterlig har opnået - for eksempel i budgetforhandlingerne. Det er flere penge til Bornholms Hospital. Det er aftaler mellem Bornholms Hospital og andre hospitaler i Region Hovedstaden, hvilket er til gavn for bornholmerne, og både når det handler om behandlingen på Bornholm og på hospitaler andre steder i Region Hovedstaden.

Det er penge til udvikling af nye sundhedsløsninger, for eksempel til Digital Ø, hvor Bornholm er gået foran. Det er initiativer som det, der er med til at bringe sundhedsvæsenet fremad og bornholmerne tættere på behandlingsmulighederne.

Det er blot nogle få eksempler. Der er mange andre. Det skal du også have en meget stor tak for.

Respekt for borgerne

Du har også altid stået til rådighed for borgerne.

Mange borgere på og uden for Bornholm har oplevet, at du er der for dem. Jeg ved, at du får et stort antal borgerhenvendelser med alt fra gode forslag og idéer til henvendelser, der handler om gode råd og forslag til forbedringer og i situationer, hvor en borger har haft et særligt problem. Dit nærvær, når den enkelte borger henvender sig, lægger man nok ikke så meget mærke til i offentligheden, som når der opnås noget i en budgetforhandling. Jeg ved, at du har betydet meget for mange mennesker. Det skal du også have en meget stor tak for.

Tæt og respektfuldt

Det er ikke mindst din måde at arbejde og samarbejde på, der har banet vejen for de mange resultater.

Vi to samarbejder tæt og respektfuldt. Nogle vil måske sige: ”på en måde som ikke altid opleves i politik”. Der er selvfølgelig lidt blå og lidt rød farve blandet ind i det, men det er nu ikke så meget, at det gør noget, som du vist plejer at formulere det med et smil på læben.

Det centrale i vores politiske samarbejde har altid været, og er, borgerne og sundhedstilbuddene blandt andet på Bornholm. Målene og resultaterne har altid været en afgørende del af arbejdet. Det skal du også have en meget stor tak for.

Vi to har også altid haft et meget fortroligt forhold. Jeg tror dog ikke, at du bliver sur på mig, hvis jeg overfor læserne af Bornholms Tidende bare en enkelt gang tilsidesætter vores fortrolighed, løfter en enkelt lille flig og røber, at du for omkring 11 år siden satte mig godt og grundigt på plads.

Sat på plads

Vi kendte allerede hinanden forholdsvis godt fra samarbejdet i kommunalbestyrelsen, og jeg var så lige blevet valgt første gang til Regionrådet.

Du var valgt tidligere og havde på grund af din sundhedsfaglige baggrund et indgående kendskab til hele sundhedsområdet og alt det, som det kan, og som foregår. Nu skulle vi to arbejde politisk sammen om sundhedsvæsenet til gavn for blandt andet Bornholm.

Vi snakkede så allerede dengang fortroligt om et eller andet i den forbindelse. Jeg kan ikke huske, hvad det specifikt var, at vi talte om, men på et tidspunkt bliver min snak vist lidt for meget for dig, og du udbryder med klar røst: ”det ved du ikke en snus om, Carsten. Nu skal jeg nok lære dig det, knægt”.

Jeg har aldrig hørt dig bande - sådan rigtig alvorligt i hvert fald - men jeg kender efterhånden dig og dit ordvalg rigtig godt. I dag ved jeg derfor, at ”ikke en snus” i virkeligheden er en ret voldsom Leila-vending, der kan minde om ord, der ikke egner sig til at blive trykt i avisens spalter. Det vidste jeg så heldigvis ikke den gang.

Politisk ordentlighed

Det var dog sikkert helt rigtigt.

Det, som vi specifikt snakkede om, vidste jeg måske ikke noget om dengang for de omkring 11 år siden. Og det er i hvert fald helt rigtigt, at siden har du lært mig helt utroligt meget. Du har delt din viden med mig, og du har undervejs hjulpet og lært mig meget om hele sundhedsområdet. Det skal du også have en meget stor tak for.

Du har så ikke bare lært mig alt muligt om sundhedssektoren og sundhedstilbuddene og alt muligt deri og derimellem.

Du har nemlig også været et eksempel på politisk ordentlighed og vist mig og omverden, hvordan din person har betydet mindre end det, som vi har opnået sammen. Du er altså ikke bare vidende og arbejdsom. Du er også ordentlig. Din måde at formulere, udvikle og arbejde med politik aftvinger i det hele taget respekt. Din tilgang til politik og vores tætte bånd skal du også have en stor tak for.

Hvis du siger nogle ord på jeres generalforsamling i dag, så håber jeg, at de socialdemokratiske medlemmer rejser sig og klapper taktfast, og at de gør det lidt længere, end man plejer at gøre ved sådanne lejligheder. De har nemlig også meget at takke dig for - ligesom alle os andre.

Kære Leila. Tak!

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT