Derudover har Express 5 altså været en gevinst. Skibet er godt at sejle med, og vi nyder den komfort, som er at finde på vores nye bornholmerfærge.
Men som det altid er, når vi taler om vores færger, så er der selvfølgelig en smule malurt i bægeret:
Det er for eksempel ærgerligt, at Bornholmslinjen har set sit snit til at pille Express 5 ud af sejlplanen to dage om ugen, for det er bare ikke lige så komfortabelt at sejle med den gamle Express 1, som det er at være med "verdens største hurtigfærge".
Det kalder også på refleksion, når rederiet – som i fredags i forbindelse med de rekordhøje passagertal – gentager, at vejret var skyld i et dårligere billetsalg om sommeren end ventet. Det kunne altså også være, at turisterne – når de ser reklamer med “Tag til Bornholm for 99 kroner” – får et chok, når de skal betale 1.000 kroner for billetten. Det ville klæde Bornholmslinjen også at kigge indad i den forbindelse.
Slutteligt har vi brug for et år med færre uheld, såkaldte moleberøringer og påsejlinger af landgange, end det har været tilfældet på det seneste.