Jeg ski... grønne grise ved tanken om trepartsaftalen

SYNSPUNKT | DEBAT | Søndag 23. februar 2025 • 12:32
Af:
Hanne Herlin Jensen
Ibsker
SYNSPUNKT | DEBAT | Søndag 23. februar 2025 • 12:32

Spørgsmål til Michale Stoltze og Helle Bay Eriksen: Hvordan går det med 3 partsforhandlingerne her på Bornholm?

Jeg ski... grønne grise ved tanken om den trepartsaftale der blev indgået i 2024 for Bornholm.

Duft af natur - eller af penge?

Når jeg står op om morgenen, så stikker jeg lige næsen udenfor for at sige godmorgen til dagen og indsnuse den friske luft her i Ibsker hvor jeg bor sammen med min mand og vores hund.

For nogle uger siden, hvor frosten dårligt var gået af jorden, indsnusede jeg den umiskendelige stank af gylle.

Der er nogle, der synes, at det dufter dejligt af penge. Jeg synes, at det stinker af for meget kvælstof i havmiljøet og det er hvert år en rystende oplevelse at se mængden af gylle, som ligger på marken i små og store stinkende pytter.

Jeg kom til at tænke på de foregående år, når tankbil efter tankbil mødtes med gyllesprederen lige udenfor mit vindue. Det er triste dage med tanke på den effekt spredningen har på vores lokale havmiljø.

En tur med Socialdemokratiet

I forsommeren 2024 var alle inviterede af Naturfredningsforeningen Bornholm til at gå en tur med Christel Schaldemose og Lea Vermelin fra Socialdemokratiet samt Michael Stoltze fra Naturfredningsforeningen.

Vi gik rundt om fyret i Svaneke, og turen skulle handle om havmiljøet, og hvad vi skal stille op med den døende Østersø.

Michael Stoltze fra Naturfredningsforeningen bedyrede, at han havde en god dialog med grisefabrikkernes ejere, som han kalder landmænd. Jeg spurgte, hvad dialogen gik ud på, for al den tid, som jeg har boet i Ibsker (4 år), så har jeg ikke oplevet, at mængden af gylle har været forandret.

De værste dage er de, hvor slangebroerne af gylle føres over vejene og igennem landskabet og min hud lugter af gylle når jeg har været i Paradisbakkerne.

3-part

Siden den dag i Svaneke er Michael Stoltze og Helle Bay Eriksen (forkvinde for Bornholms Naturfredningsforening) blevet valgt som treparts forhandlere på Bornholm.

Der er bare den hage ved det hele, at Bornholm er blevet fritaget fra at reducere kvælstofudledningen med den begrundelse, at Polen, Tyskland og de baltiske lande også har en svineproduktion, som udleder kvælstof i Østersøen. Argumentet er altså at hvis de MÅ, så vil vi også have lov til at slå havmiljøet ihjel.

Gud fader, hjælp de idioter, som har den form for argumentation. Det er så utrolig sørgeligt, at vi ikke fatter, at det muligvis allerede er for sent at genoprette livet i havet rundt om vores ø.

Hvad skal der til, før det politiske tør lovgive overfor svinefabrikkerne, så det kan måles i havmiljøet, at produktionen er reduceret?

Hvad skal der til før Bornholmerne vågner op og siger fra?

Rig donor? - og gode eksempler

Eller skal vi søge efter en rigmand som Jacob Jelsing og forsøge at få ham til at opkøbe jord til naturgenopretning?

Han har stiftet virksomheden Earthbreak, som opkøber udpint landbrugsjord til at lave natur- og biodiversitetsprojekter rundt om i Danmark. Der er selvfølgelig små og velmenende tiltag rundt på øen - for eksempel Økojord Bornholm - hvor man opkøber landbrugsjord og er i gang med at rense jorden efter års misbrug og ønsker at give unge jordbrugere en chance for at dyrke og leve af salg af lokalt dyrkede økologiske grønsager.

Der er FoodBornholm, som dyrker lokale bælgfrugter og mange flere lokale små producenter. Det er godt, men slet ikke nok.

I folketinget har en lille gruppe politikere haft oplæg og set filmen "Landbrugets natur" af Isabella Denaro om regenerativ og naturvenligt landbrug. Kendetegnet ved alle disse små landbrug er, at de ingen støtte kan få fra hverken banker eller EU. De regnes ikke for landbrug, selvom det er tydeligt i dokumenteren, at de arbejder ligeså hårdt og vedholdende som de økonomisk støttede landmænd i Danmark.

Så vidt jeg har forstået er det frivilligt om svinefabriksejerne vil mindske udledningen af kvælstof i Østersøen.

Så mit spørgsmål til Michael Stoltze er: Hvordan han helt konkret forestiller sig at nogle af disse grisegyllespredere har tænkt sig at samarbejde med havmiljøet?

Og hvordan det på nuværende tidspunkt går med 3 partsforhandlingerne?

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT