Inden Søndag: Alle har brug for en ven!

Inden Søndag: Alle har brug for en ven!
Privatfoto
KOMMENTAR | DEBAT | Lørdag 25. januar 2025 • 15:30
Af:
Simon Ambrosen
præst ved Bornholmerkirken
Vestermarie
KOMMENTAR | DEBAT | Lørdag 25. januar 2025 • 15:30

Mange mangler samtalevenner.

Jeg har været med i Ældresagen i mindst 15 år - også selvom at jeg kun fylder 42 år næste gang.

Jeg blev medlem på grund af deres mange medlemstilbud, hvor det særligt var maling, som jeg havde brug for i en periode med husrenovering. Siden har jeg været trofast medlem, og der er virkelig mange tilbud for medlemmer i Ældresagen.

For eksempel blev jeg gjort opmærksom på muligheden for juridisk vejledning, hvor man som medlem kan booke en samtale med en jurist, hvor man kan vende lidt forskellige emner. Det fik mig til at tænker på, at Ældresagen mangler et tilbud i deres store tilbudskatalog - en at snakke med! Det kunne være en psykolog eller en præst.

Erfaringer

I flere af mine tidligere ansættelser - som pedel på et plejehjem og senere som bestyrer på et Sømandshjem - opdagede jeg, at der er rigtig mange, som mangler en samtaleven - både yngre og ældre.

De fleste mennesker har masser af relationer, gode venner, og skønne naboer. Men der er mange, som mangler en samtaleven - et sted, hvor man tør dele glæde, frustrationer, tvivl og sorg. Det er enormt privilegeret at få lov til at lytte til menneskers liv, når der bliver åbnet op for livsrygsækken og åbnet op for nogle af de tanker, oplevelser og svære ting, som personen har båret på i årevis.

Du

Du, som sidder og læser med, kender måske til denne samtale, fordi du er velsignet ved at have en at dele liv med.

Men måske sidder du, som læser med, og forstår slet ikke, hvad jeg mener, fordi du aldrig har haft en i dit liv, som du havde frimodighed til at åbne op over for.

Mange af vores relationer har en overfladisk karakter, hvor vi taler, viser frem, hygger os sammen. Det er alt sammen godt og rigtig rart, men det er en velsignelse at have relationer, hvor samtalen kan bevæge sig ned på et dybere plan - hvor man stadig har tillid og fortrolighed til hinanden.

Vi har alle en historie

Vi bærer alle på nogle brud, sår og ar fra livet.

Nogle af disse var vi selv ude om, andre gange blev vi ramt af andres vrede, uforsigtighed, eller uretfærdig behandling. Vi har alle sår og ar.

Jeg har mødt mennesker som siger - lad der gå noget tid, så forsvinder det, lige som udtrykket, tiden læger alle sår. Det kan godt være, at som tiden går, så kommer der en skorpe på såret. Men ofte vil der være urenheder under skorpen, og betændelsen vil begynde at boble frem. Man skal have renset et sår inden, at det kan begynde at hele. Og sådan at få renset et sår kan godt være smertefyldt. Det svier, måske skal der skrubbes noget betændelse væk.

Livet kan godt svie

Sådan kan det også være i livet, det kan godt svie og gøre ondt, når vi rører ved ting og sager fra vores livsrygsæk - noget som har puttet sig længe, og der er kommet en form for skorpe over såret, men det er så vigtigt at få sat ord på tingene, for ellers vil såret aldrig heles.

Så min opmuntring til dig, som mangler en at tale med – tal med en præst. Der er døren altid åben, der er fuld fortrolighed og tid til at lytte.

Eller endnu bedre, tal med Jesus - han har altid tid, og holder aldrig weekend. Bag i salmebogen er der også mange gode formulerede bønner, som sætter ord på ting, som vi måske ikke altid selv kan få formuleret.

Jesus ønsker at være din ven!

"Inden Søndag" er Tidendes serie, hvor øens præster på skift får mulighed for at skrive en kommentar. Skribenterne står helt frit i forhold til emne og udtryksform.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT