Hvad er rationalet?
Som forælder står jeg tilbage med en følelse af ikke at blive hørt – hverken på det politiske eller det kommunale plan – i en skolesammenlægning der får store konsekvenser for mange børn, familier og skolepersonale.
Jeg forstår stadig ikke det politiske rationale bag beslutningen om sammenlægningen, ej heller den detaljerede drejebog for implementeringsprocessen. Viden, som jeg mener, er ganske væsentlig, hvis jeg som forælder skal være tryg ved at lade mit barn indgå i en skolesammenlægning, der p.t. mest af alt virker som et uigennemtænkt eksperiment uden et langsigtet politisk perspektiv eller en sammenhængende kommunal strategi på skoleområdet.
På mit barns årgang skal der for eksempel flyttes seks børn til Søndermarksskolen efter sommerferien, men hvis der i løbet af næste skoleår kommer to børn til skoledistriktet, som skal starte på samme klassetrin, skal der laves en ekstra klasse igen, da den nuværende sammenlægning af klasser indebærer et maksimalt antal af elever i hver klasse.
Det vil betyde, at vores børn igen skal splittes op og indgå i nye klasser. Fra flere forældre kan jeg forstå at lignende scenarier også gør sig gældende på andre årgange. Hvis der kommer flere børnefamilier til Bornholm og Rønne, hvilket politikerne ytrer ønske om, så kan det altså resultere i, at der igen skal dannes nye og endda flere klasser på de årgange, som nu efter sommerferien bliver sammenlagt. Og bare ét tilflyttende barn til skoledistriktet i Rønne kan være nok til at ændre antallet af klasser på en årgang.