Her er mine ønsker til en ny kommunalbestyrelse

SYNSPUNKT | DEBAT | Mandag 4. august 2025 • 15:30
Af:
Birte Skot-Hansen
Nexø
SYNSPUNKT | DEBAT | Mandag 4. august 2025 • 15:30

Hvad er det for en kommunalbestyrelse, som vi ønsker os efter 18. november i år? Her er mine tanker en søndag i august.

Den 18. november i år står vi foran et meget vigtigt og spændende kommunalvalg. Mange nye kandidater stiller op på mange forskellige lister, og disse nye folk skal besætte de mange vigtige udvalgsposter. Der skal findes en nye fælles borgmester, og helt nye alliancer kan opstå. Intet er sikkert, og vælgerne flytter sig konstant.

Men hvad tænker de bornholmske vælgere?

Hvad er det for en kommunalbestyrelse, som vi ønsker os efter 18. november i år?

Mine ønsker

- En kommunalbestyrelse, der tør tænke STORT, ambitiøst og visionært, og som viser handlekraft og handler hurtigt.

- En kommunalbestyrelse, der lytter til borgerne, og som kan samarbejde.

- En kommunalbestyrelse, der får lavet et fælles langsigtet mål- og ”regeringsgrundlag” for Bornholms fremtidige udvikling.

- En kommunalbestyrelse, der ikke fortsætter med genbrug, plejer og traditioner, men som tager fat på et ”hovedeftersyn” af alle sagsområder.

- En kommunalbestyrelse, der har overblik over og styr på økonomien.

- En kommunalbestyrelse der får en fælles borgmester, som magter det politiske lederskab i samarbejde med kommunalbestyrelsen.

- En kommunalbestyrelse, der viser politisk vilje, fornuft og evner til at investere i fællesskabet for alles bedste.

"Politik er det muliges kunst", siger man - og det er da så rigtigt, så rigtigt.

Hurra-programmer

Snart vil mange valgprogrammer strømme ind til os, og mange fine ”hurra-ord” og løfter er jo mere eller mindre taknemmelige.

Er man partitro, så skal man selvfølgelig finde en partikandidat; men er man mere personfokuseret på alle kandidater, så er der jo rigtig mange at vælge imellem, før man finder den person, der bedst matcher de ønsker, som man har til en kandidat.

Her sætter man så sit kryds og håber det bedste.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT