Har Regionskommunens personale den rigtige ledelse?

Har Regionskommunens personale den rigtige ledelse?
Skribenten mener, at ansvaret ligger hos kommunalbestyrelsen. Foto: Mathilde Teddy Christensen
KOMMENTAR | DEBAT | 16. JAN • 05:30
Af:
Uffe L Thomsen
Muleby
KOMMENTAR | DEBAT | 16. JAN • 05:30

Om sygefravær.

Kommunen har et forhøjet sygefravær med 20,2 sygedage jævnfør kommunens egne tal og derved indtager vores kommune en tredje plads blandt kommunerne med flest sygedage.

Årsagerne til et højt fravær kan være mange - dårligt arbejdsmiljø, dårlig eller mangelfuld ledelse, stress, personalemangel eller skiftende arbejdstider dag/aften/nat, da det på sigt slider personalet psykisk og fysisk med deraf medfølgende forhøjede fravær.

Jeg vil tro, at det forhøjede fravær er størst i ældreplejen - herunder på vores plejehjem og i høj grad i hjemmeplejen, da der også her er mangel på personale. Det skyldes ganske ofte dårlig ledelse eller manglende prioritering fra politisk side.

Det skulle ikke undre mig, hvis lærerne på vores skoler genkender nogle af problemerne - for eksempel stress og psykiske sygdomme blandt andet på grund mangel på personale eller dårlig ledelse.

Ansvaret

Ansvaret for det forhøjede fravær kan kun ligge hos ledelsen. Det er ikke nødvendigvis ledelsen i de enkelte sektioner, der har svigtet, idet ansvaret nemt kan ligge i kommunens direktion eller dele deraf.

Men i den sidste ende, ligger ansvaret hos kommunalbestyrelsen.

Mangel på personale - for eksempel på et af vores plejehjem - betyder, at de er alt for få til at dække vagterne. Det er et problem, der helt sikkert giver dårligt arbejdsmiljø med den konsekvens, at medarbejderne har et højt fravær.

Men i sidste ende ligger ansvaret hos kommunalbestyrelsen.

Er der en plan?

Så har kommunens direktion eller kommunalbestyrelsen en handlingsplan, der kan afhjælpe personalemanglen og det forhøjede fravær? Ja, jeg tvivler.

Har kommunen gjort hvad de kunne for at få uddannet personale til at tage en tørn herovre på vores dejlige ø og måske tilmed blive tilflyttere? Men igen, jeg tvivler.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT