Bornholmslinjen: Hurtigfærger kan kun sejle hurtigt

Bornholmslinjen: Hurtigfærger kan kun sejle hurtigt
Hvis Express 5 sætter farten ned, kommer den til at hænge med...øhh...skroget i vandskorpen. Foto: William Sonne Kaalø
NYHED | 16. JAN 2025 • 09:58
NYHED
16. JAN 2025 • 09:58

Konservatives ønske om at sænke hastigheden på overfarten Rønne-Ystad bliver vanskeligt at realisere med de nuværende færger. Men det er heller ikke sikkert, at Konservative alligevel ønsker det.


Konservative på Bornholm vil gerne have sænket hastigheden på turen mellem Rønne og Ystad for at skære ned på det fossile brændstofforbrug. Bornholmslinjen vil gerne værne om miljøet. Men. Express 1 og 5 kan ikke blive til langsomfærger i deres nuværende form.

– Hurtigfærger har en hastighed, de helst skal ligge inden for. En hurtigfærge kan ikke sejle meget langsommere, for så mister den det med at plane på vandet. Idéen med dobbeltskrog er, at den skal ligge i toppen af vandet. Hvis en hurtigfærge kommer for langt ned i vandet, sparer man ikke olie på det, siger Bornholmslinjens kommunikationschef, Jesper Maack.

Det håbede De Konservative ellers var en mulighed. På deres hjemmeside står der, at:

”Allerede nu kan vi forsøge at påvirke Bornholmslinjen til at indføre grønne afgange, hvor overfartstiden er lidt længere, men miljøet bliver skånet for mange liter fossilt brændstof.”


Partiets tanker om langsommere hurtigfærger er dog ikke nødvendigvis tanker, der kommer til at bestå i fremtiden.

– Det er noget, Konservative har skrevet i forbindelse med deres gamle valgprogram. Vi skal sætte vores nye hold om en uge, og så må vi kigge på, om det også er noget, der skal stå i vores næste valgprogram, siger Linda Kofoed Persson, der er medlem af kommunalbestyrelsen for Det Konservative Folkeparti.




Det er her på deres hjemmeside, at Konservative på Bornholm formulerer deres ønske om længere overfartstid for miljøets skyld. (Screendump fra hjemmesiden).

 

 



Ingen batterier

Der skal indgås en ny kontrakt på ruten med Transportministeriet, som træder i kraft i 2030. Den vil Molslinjen byde ind på, men hvilke krav, der bliver stillet til den kommende kontrakt, kender de ikke endnu.

– Jeg forestiller mig, at der vil være andre og mere vidtgående krav til miljøet i den nye kontrakt. I 2027 vil vi sejle med elektriske færger på Kattegat, og hvis kontrakten på Bornholm skal træde i kraft i 2030, skal aftalen nok være færdig i 2027, hvis der er et krav om, at der skal bygges nye færger, siger Jesper Maack.

For det kræver nok nye færger, hvis der skal sættes strøm til Bornholmslinjen. Det er nemlig umiddelbart ikke muligt at proppe batterier i Express 1 og 5.

– Det vil være meget, meget vanskelig, ekstremt dyrt, og måske kan det ikke engang lade sig gøre, siger Jesper Maack.


Og hvis der endelig skal sejles langsommere, er det ikke noget, Bornholmslinjen bare kan beslutte af egen drift.

– Vi har en kontrakt med Transportministeriet, som vi skal leve op til, siger Jesper Maack.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT