Har Bornholm en lokal beredskabsplan?

SYNSPUNKT | DEBAT | 10. JAN • 19:00
Af:
Karen Lauritsen
kandidat ved valget til Tryghedsgruppen
SYNSPUNKT | DEBAT | 10. JAN • 19:00

Et vigtigt valg.

I 2024 blev vi af forsvarsministeren bedt om at forberede os på, at kunne klare os tre dage uden el, vand og varme. Der blev endda oprettet et særligt ministerium til at varetage ansvaret for Beredskabsstyrelsens opgaver.

Bornholm

Med Bornholms helt særlige geografiske placering i Østersøen ligger denne del af Danmark i frontlinjen, når det gælder hybridangreb og udfald på kritisk infrastruktur. Senest har en række undersøiske kabler mellem nordiske nabolande og Baltikum været udsat for angreb.

Så er vi godt nok forberedt lokalt - eller kan vi som civilsamfund gøre mere for at aflaste behovet for myndighedernes indsats?

Ja, det mener jeg, at vi kan og også bør gøre i fællesskab.

Derfor stiller jeg op til Tryghedsgruppes Repræsentantskabsvalg, hvor jeg gerne vil arbejde for at støtte lokale fællesskaber i at udvikle mere viden og fokus på digital tryghed - herunder lokale beredskabsplaner.

Fællesskabet er stærkt på Bornholm. Det ser vi til Folkemøderne og også i miljøet omkring flere opstartsvirksomheder. Jeg forstår godt, at bornholmere måske ville foretrække at støtte en lokal kandidat, men mit budskab her er, at jeg er opmærksom på jeres særlige situation. Så kom eventuelt og mød mig til Tryghedsgruppens medlemsmøde i Green Solution House i Rønne d. 14.1., kl. 18:00-21:30.

Hvem er jeg?

Jeg er ansat som afdelingsleder i Ørsted med ansvar for at udarbejde retningslinjer for cybersikkerhed og har mere end 27 års erfaring med at arbejde med IT og digitalisering - herunder beredskabsplaner.

Jeg har været medlem af Tryghedsgruppen siden 2006. Privat bor jeg i Virum med min mand og to teenagedøtre.

Stemmer du til Tryghedsgruppens Repræsentantskabsvalg, så giv din stemme til det lokale fællesskab.

FÅ ABONNEMENT