Håbløst skraldesystem

Håbløst skraldesystem
Foto: Holger Larsen
KOMMENTAR | DEBAT | 10. JAN • 05:30
Af:
Uffe Thomsen
Muleby
KOMMENTAR | DEBAT | 10. JAN • 05:30

Kommunens nye affaldssorteringssystem virker håbløst

Det er da klart at vi alle skal sortere vores affald, og det tror jeg mange er enige i og efterlever.

Men det kræver et gennemtænkt affaldssystem for at kunne lykkedes, og det nye affaldssystem er ikke hensigtmæssig, idet der ikke er plads nok til papir og plast.

Derimod er beholderne til madvarer alt for stor, og den bliver sjældent tømt, hvilke vil kunne komme til at lugte, når vejret igen bliver varmere. Det samme gælder for beholderen til restaffald, da den er unødvendig eller alt for stor.

Os selv

Vi er to pensionister og genererer ikke så meget affald, at det burde give problemer.

Men vi har altid mangel på plads i skraldebeholderne til papir og plast, hvilket betyder, at vi selv må en tur på genbrugspladsen, hvilket jeg finder uacceptabelt.

Ind i mellem bliver der tilmed sat besked på affaldsbeholderne om, at affaldet er blevet presset for hårdt sammen, hvilket jo fint illustrerer problemet.

Genkendeligt problem

Jeg tror, at problemet er genkendeligt for de fleste borgere herovre.

Gad vide hvem, der har ansvaret for indkøbet af de nye beholdere, og har beslutningen været forbi kommunalbestyrelsen eller er det kommunens administration, der alene står bag indkøbet, hvilket jeg ikke håber er tilfældet.

Har beslutningstagerne sat sig ordentligt ind i det nye affaldssystem, eller er den gledet ubemærket igennem beslutningsleddene uden, at systemet er blevet valideret.

Det eneste rigtige er at få opstillet et affaldssystem, hvor der rent faktisk er plads til borgernes affald således, at borgerne ikke selv skal bortskaffe affaldet med papir og plastmaterialer.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT