Ovenstående beretning er affødt af, at jeg spurgte, om jeg måtte deltage i den bornholmske delegations rejse til Island - på egen regning.
Jeg følte et behov for selv at blive oplyst i min egenskab af formand for Bornholmske Borgerforeningers Samvirke, så BBS kan være en dialogpartner, der agerer på et oplyst grundlag i debatten om energiøen. Den givende oplevelse, som jeg havde, under jeg også, at kommunalbestyrelsen tilbydes, så de tidligt i energiø-processen bliver klædt på til at se både udfordringer og muligheder i processen.
Energiø på pause
At regeringen har sat energiøen på pause er udtryk for, at regeringen er blevet klogere og har brug for at revurdere projektet og finansieringen, der på baggrund af energiøens rolle i en europæiske energiforsyning bør være transnational, hvilket er blevet dokumenteret ved et bidrag fra EU på 4,8 millioner kroner.
Jeg ser gerne, at kommunalbestyrelsen og de aktuelle embedsmænd har et rejsebudget til studieture i energiø sammenhæng, der kan sikre indsigt og forståelse, der er forudsætningen for at gribe de beskæftigelsesmuligheder, der vil dukke op. Det har intet med "promovering af energiøen" at gøre, som Riis skriver, men kan sikre en forretningsudvikling, der har øje for det "spin off", der er forventeligt den dag energiø-projektet er en realitet.