Det er på høje tid at tage et opgør med skruppelløse CO2-udledninger, der i dag svarer til halvdelen af Bornholms øvrige samlede udledning.
Enkelte drømmer om nye brændstoffer og en “power-to-x”-løsning, men reelt ser el-færger ud til at være det mest sandsynlige bud på en radikalt nedbragt CO2-udledning i den nærmeste fremtid. Nok ligger fremtidens teknologier ikke helt klart, men med fem år til kontraktudløb har vi tid til at skaffe de nødvendige løsninger, om det bliver batteriskibe, hybrider eller en anden form for elektrisk fremdrift. At fortsætte som nu med overdimensionerede speedbåde, der brænder store mængder brændstof af, virker i hvert fald ikke bæredygtigt – særligt når vi gang på gang oplever forsinkelser og nødruter ved de storme, færgerne faktisk er certificeret til at klare.
Ser vi på billetpriserne og reservation, må vi også ønske os en mere gennemskuelig model. Med den nuværende “casino-prissætning” er det nærmest kun en revisor, der kan gennemskue, hvorfor en trailer i bestemte tilfælde giver en kæmperabat eller hvorfor et sæde dagen før kan koste det dobbelte af en afgang senere. Vi har brug for en ærlig pendlerordning, hvor hyppige og vigtige rejsende, herunder pendlere, sygehus- og uddannelsesbrugere, er garanteret plads til en fornuftig pris.
Samtidig bør Bornholm skånes for, at folks rejseplan skal ligne en avanceret skattejagt: tjek ind tidligere, kør gennem Sverige og over Øresundsbroen, ofte med ventetid og stress til følge.