Gravgaard: Vi vil have grøn og klog færgefremtid
Når Transportministeriet forbereder næste færgeudbud, bør vi på Bornholm sætte en klar ambition om, at sejladserne fremover skal være både grønnere, mere overskuelige og stabilt sikre – i alt slags vejr.
Det er på høje tid at tage et opgør med skruppelløse CO2-udledninger, der i dag svarer til halvdelen af Bornholms øvrige samlede udledning.
Enkelte drømmer om nye brændstoffer og en “power-to-x”-løsning, men reelt ser el-færger ud til at være det mest sandsynlige bud på en radikalt nedbragt CO2-udledning i den nærmeste fremtid. Nok ligger fremtidens teknologier ikke helt klart, men med fem år til kontraktudløb har vi tid til at skaffe de nødvendige løsninger, om det bliver batteriskibe, hybrider eller en anden form for elektrisk fremdrift. At fortsætte som nu med overdimensionerede speedbåde, der brænder store mængder brændstof af, virker i hvert fald ikke bæredygtigt – særligt når vi gang på gang oplever forsinkelser og nødruter ved de storme, færgerne faktisk er certificeret til at klare.
Ser vi på billetpriserne og reservation, må vi også ønske os en mere gennemskuelig model. Med den nuværende “casino-prissætning” er det nærmest kun en revisor, der kan gennemskue, hvorfor en trailer i bestemte tilfælde giver en kæmperabat eller hvorfor et sæde dagen før kan koste det dobbelte af en afgang senere. Vi har brug for en ærlig pendlerordning, hvor hyppige og vigtige rejsende, herunder pendlere, sygehus- og uddannelsesbrugere, er garanteret plads til en fornuftig pris.
Samtidig bør Bornholm skånes for, at folks rejseplan skal ligne en avanceret skattejagt: tjek ind tidligere, kør gennem Sverige og over Øresundsbroen, ofte med ventetid og stress til følge.
Idéen om en direkte “superfærge” til hovedstaden er meget tillokkende. Under 100 sømil fra Rønne til København med potentielt 3,5 timers sejltid – så slipper passagererne for bilkøer, broafgift og toldkontrol. Til gengæld kræver det flere færger, hvis vi fortsat vil have en god frekvens. Men netop en samlet flåde af superfærger, der sejler med 30 knob i alt slags vejr, kan være Bornholms største aktiv i fremtiden: en pålidelig, hurtig og mere klimavenlig forbindelse, hvor de rejsende kan udnytte tiden.
Færgeforbindelsen er en livsnerve for både borgere, turister og erhvervsliv, og derfor er det vigtigt, at arbejdet ikke foregår i mørke kontorer hos ministeriet eller bag lukkede døre i trafikkontaktrådet. Hele øens engagement er afgørende for, at trailere til 19 kroner kan forsvinde, og så vi kan investere i en reel grøn omstilling uden at miste tryghed, hyppighed og stabilitet. Lad os stile efter færre forsinkelser, renere teknologi og en forudsigelig prissætning. Den næste kontrakt bliver nøglen til, at Bornholms færgefremtid ikke blot bliver lidt bedre, men et reelt grønt skridt fremad.
OM BORNHOLMS TIDENDE
LÆS AVISEN DIGITALT
Læs avisen på din computer
Download app til Apple
Download app til Android
Ansvarshavende chefredaktør: Kristoffer Gravgaard.
Bornholms Tidende, Nørregade 11-19, 3700 Rønne.
Hovednummer: 56903000. Redaktion: 56903081. CVR nr: 35244115
© Bornholms Tidende Tekst, grafik, billeder, video, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. Bornholms Tidende forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indhold med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11b og DSM-direktivets artikel 4".
Generelle handelsbetingelser | Cookie- og Privatlivspolitik | Cookiedeklaration