Den grønne fremtid kommer. Med Energiø Bornholm og de store kabler til Danmark og Tyskland bliver der i midten af 2030'erne strøm nok til selv de mest energislugende anlæg. Men indtil da går vores samfund i den forkerte retning. Det kan vi ikke være bekendt over for hverken miljøet eller Bornholm. Bright G.... Island.
Derfor er Beof-direktør Claus Andersens forslag værd at lytte til. Lad kraftværket i Rønne fyre op i generatorerne oftere, så vi har strøm nok i de få timer, hvor det ikke blæser, og forbruget topper. Ja, det er kulsorte dieselgeneratorer.
Men regnestykket er enkelt: Hvis alternativet er, at hele øens elektrificering sættes på pause, og man investerer i ny oliekapacitet rundt om på Bornholm, så er færre timers dieseldrift langt det mindste onde – både for miljøet og for økonomien.