Gravgaard: Rederiet bør selv betale for sin fejl

Gravgaard: Rederiet bør selv betale for sin fejl
LEDER | 21. SEP 2023 • 05:30
LEDER
21. SEP 2023 • 05:30

Det er helt skævt, at erhvervslivet skal betale for Bornholmslinjens glemsomhed.

Man må tjene på gyngerne, hvad man har mistet på karrusellen, lyder ordsproget.

Finder man pludselig ud af, at man har tabt penge på gyngerne, nytter det ikke at hæve prisen 27 procent på næste gyngetur - med mindre man har monopol eller prisen i forvejen var sat for lavt. Når staten hyrer private aktører, forsvinder logikken desværre af og til, og nye cirkusforhold opstår med høje gyngepriser og nærlæsninger af kontrakter.

Det er desværre tilfældet for Bornholms godstransport til og fra øen fra næste år. Her stiger fragtpriserne med 27 procent, efter at Bornholmslinjen har fundet ud af, at den har betalt 5 millioner kroner mere i godstillæg til havnene, end den har opkrævet på godsbilletterne.

Området er statsstøttet til op over begge ører, fordi nøglen til bornholmsk udvikling netop er et erhvervsliv, der kan konkurrere frit med andre virksomheder ovre. Her er transporten til og fra vores ø en omkostningstung faktor, som staten med begrænset held har forsøgt at fjerne med den store støtte til fragtfærgefarten til og fra Bornholm. Det er godt for erhvervslivet, selvom mange erhvervsdrivende ikke oplevede det markante fald i fragtomkostningerne, da staten hævede tilskuddet og sænkede fragtprisen. Det kan man dog ikke bebrejde rederiet for. Men de kan bebrejdes for, at der er rod i fragtrateafregningen for fem millioner kroner. Den fejl burde hverken virksomhederne eller forbrugerne betale for med nye højere priser på monopolmarkedet. I stedet burde rederiet tilpasse sin forretning fremadrettet til at balancere positivt, men selv inkassere det tab, det har fået ved at sove i timen. Fremtidig bornholmsk godstransport skal ikke straffes, fordi det private rederi har sovet i timen. Tidende og de mange andre bornholmske selskaber, der år efter år har købt fragt til den angivne pris, bør ikke straffes i fremtiden, fordi Bornholmslinjen satte sin pris forkert.