Det er desværre tilfældet for Bornholms godstransport til og fra øen fra næste år. Her stiger fragtpriserne med 27 procent, efter at Bornholmslinjen har fundet ud af, at den har betalt 5 millioner kroner mere i godstillæg til havnene, end den har opkrævet på godsbilletterne.
Området er statsstøttet til op over begge ører, fordi nøglen til bornholmsk udvikling netop er et erhvervsliv, der kan konkurrere frit med andre virksomheder ovre. Her er transporten til og fra vores ø en omkostningstung faktor, som staten med begrænset held har forsøgt at fjerne med den store støtte til fragtfærgefarten til og fra Bornholm. Det er godt for erhvervslivet, selvom mange erhvervsdrivende ikke oplevede det markante fald i fragtomkostningerne, da staten hævede tilskuddet og sænkede fragtprisen. Det kan man dog ikke bebrejde rederiet for. Men de kan bebrejdes for, at der er rod i fragtrateafregningen for fem millioner kroner. Den fejl burde hverken virksomhederne eller forbrugerne betale for med nye højere priser på monopolmarkedet. I stedet burde rederiet tilpasse sin forretning fremadrettet til at balancere positivt, men selv inkassere det tab, det har fået ved at sove i timen. Fremtidig bornholmsk godstransport skal ikke straffes, fordi det private rederi har sovet i timen. Tidende og de mange andre bornholmske selskaber, der år efter år har købt fragt til den angivne pris, bør ikke straffes i fremtiden, fordi Bornholmslinjen satte sin pris forkert.
Link: