Gravgaard: Helt ny tænkning – det kan vi blive inspireret af

Gravgaard: Helt ny tænkning – det kan vi blive inspireret af
Jack Marcher og Kenneth Gjerrow Nielsen har haft travlt, siden de i september overtog Nørregade 7A i Rønne.
LEDER | DEBAT | 16. DEC • 05:30
LEDER | DEBAT | 16. DEC • 05:30

Nye idéer, bedre service og grønne løsninger er præcis den opskrift, Bornholm skal leve af.

Det er efterhånden en velkendt erkendelse, at vi på Bornholm ikke kan leve af klassisk industri. Vi lever af gode idéer, af at gøre tingene lidt klogere end gennemsnittet – og af at gøre dem sammen.

Det er sådan, vi har skabt arbejdspladser og identitet: unik fiskeindpakning til verdensmarkedet, trehjulede ladcykler i absolut topklasse, avancerede industrivaskemaskiner og specialløsninger, der mindsker CO2-udslip fra skorstene. Det er opfindsomhed, der er med til at betale regninger og holde vores samfund kørende.

Men store industrielle eventyr er ikke den eneste vej. Mindre initiativer kan gøre en mindst lige så vigtig forskel – og her er det svært ikke at glæde sig over det nyrenoverede møntvaskeri i Nørregade i Rønne. For her er der tænkt lidt ud over det sædvanlige.

Nye ejere har ikke bare skiftet gamle oliemaskiner ud med fjernvarme og gjort driften grønnere. De har spurgt sig selv: Hvordan kan vi gøre ventetiden bedre? Hvordan kan vi løse konkrete behov? Svaret er massagestole til dem, der venter, drikke- og snackautomater, moderne betalingsløsninger – og specialmaskiner til alt fra dyner og puder til hundetæpper og hestedækkener. Det er service, der tager udgangspunkt i virkeligheden og i lokale behov.


 

Det er netop den slags hverdagsinnovation, Bornholm har brug for mere af. Ikke fordi en møntvask redder verdensøkonomien, men fordi summen af gode idéer gør vores ø mere attraktiv at bo på, arbejde på og besøge. Når en virksomhed lytter til sine kunder og investerer i oplevelsen – også når ydelsen i sig selv er så jordnær som en vask; så skaber det loyalitet, liv og omsætning.

Måske er det netop her, inspirationen ligger til os andre. Kan vores kunder også bruge en ekstra stol at sidde i, en smartere løsning, en grønnere proces eller et tilbud, der gør ventetiden bedre? Små forbedringer kan gøre en stor forskel.

Vi skal leve af idéerne – også de nære. Lad møntvaskeriet i Nørregade være et eksempel på Bornholms forretninger version 2.0: Mere omtanke, mere service og lidt mere mod til at gøre tingene anderledes. Det er godt tænkt. Og det kan vi alle lære noget af.



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT