Få folkevalgte i regionen er dårligt for Bornholm

SYNSPUNKT | DEBAT | Mandag 17. november 2025 • 05:30
Af:
Lave Knud Broch
spidskandidat for Demokraterne - hele Danmark skal leve
SYNSPUNKT | DEBAT | Mandag 17. november 2025 • 05:30

Bornholm burde have faste medlemmer.

Den 18. november skal vi vælge 47 medlemmer til regionsrådet i den nye Region Østdanmark. Det er færre folkevalgte repræsentanter per borger end til Folketinget.

Dette er en demokratisk skandale.

Hvis samtlige bornholmere stemmer på den samme kandidat, så kan de ikke være sikre på at kandidaten bliver valgt.

Jeg var til en paneldebat i Hillerød Rådhus med blandt andet sundhedsminister Sophie Løhde, hvor jeg fortalte om dette problem.

Ministeren gav et meget overfladisk svar og sagde til deltagerne, at de kunne bestemme hvem, der skulle blive valgt. Som jeg ser det, så burde der enten være mindst 101 medlemmer af det nye regionsråd eller så burde Bornholm få to faste medlemmer af regionsrådet - ligesom der i Folketinget er garanti for, at der er to medlemmer fra henholdsvis Færøerne og Grønland.

Imod centralisering

I det nye parti "Demokraterne - hele Danmark skal leve" vender vi os imod den centralisering af magt, som vi konstant oplever.

Vi kæmper for, at magten skal være så tæt på dig - som muligt - og vi arbejder aktivt for, at der skal være samme grad af velfærd i hele landet.

Vi har vi ingen forståelse for, at Bornholm gang på gang bliver svigtet.

Vi har en række visioner for hvordan, at vi kan gøre det bedre at være bornholmer - blandt andet ønsker vi i Demokraterne højere løn til offentligt ansatte på Bornholm, et særligt bornholmer-fradrag, så skatten bliver lavere på Bornholm og faste og lavere priser til færge og fly.

Jeg håber, at du stemmer på "Demokraterne - hele Danmark skal leve", når du stemmer til regionsrådet. Det er på tide, at vi får lagt pres på de partier, der underminerer demokratiet og som svækker Bornholm.



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT