– Jeg har ikke set nogle forslag til ændringer i rutenettet endnu, så det kommer an på, hvordan de er tilrettelagt. Hvis jeg får en sag, der fortæller mig, at vi kan komme fra Rønne til Allinge med én buslinje i stedet for tre, uden at vi ikke kører ind på bestemt steder og uden at vi ikke kører på bestemte tider, så ville jeg da være et skarn, hvis jeg ikke sagde ja til det - passagertællinger eller ej, lyder meldingen fra udvalgsforpersonen.
Færre busruter
Men hvad betyder 'effektivisering af rutenettet' og hvordan mener det politiske udvalg, at BAT skal løse opgaven med at udarbejde en ny ruteplan uden at kende de reelle passagertal på de enkelte ruter?
Ifølge udvalgsforperson Helle Munk Ravnborg fra Enhedslisten har folk en forståelse af, at det, at effektivisere et rutenet, handler om at fjerne afgange. Men det er en forkert forståelse, mener hun, og eksemplificerer:
– Hvis du kigger på køreplanen, er der mange af ruterne, der løber parallelt med hinanden. Hvis de alle sammen har det med at afgå fra Rønne omkring klokken hel, så vil du også regne ud, at de på store stræk kører parallelt. Det vil sige, der er stræk på vejnettet, som med på minutters mellemrum bliver betjent af to forskellige buslinjer. Hvis man kan få nedbragt noget af det, så forringer man jo ikke servicen for nogen, siger hun og spørger: