Ny ruteplan på vej - men passagertallet er ukendt

Ny ruteplan på vej - men passagertallet er ukendt
Arkivfoto: Tommy Kaas
TRAFIK | Onsdag 28. august 2024 • 19:00
TRAFIK | Onsdag 28. august 2024 • 19:00

En væsentlig forudsætning for BATs økonomiske genopretningsplan, der nu bliver skærpet, er en effektivisering af busrutenettet - blandt andet på baggrund af passagertællinger. Systemet er endnu ikke implementeret, men alligevel skal BAT nu i gang med at kigge på en ny ruteplan.

Selvom trafikselskabet BAT fortsat venter på at få vished over, hvor mange mennesker der kører med bussen på de enkelte afgange på de enkelte ruter, går BAT allerede nu i gang med at lægge en ny ruteplan for at imødegå BATs økonomiske udfordringer.

En væsentlig forudsætning for den økonomiske genopretningsplan for BAT er en 'effektivisering af busrutenettet' - blandt andet på baggrund af passagertællinger, som er ment til at skulle være en del af grundlaget for at ændret på rutestrukturen og opnå en besparelse. I en revideret genopretningsplan for trafikselskabet, politikerne i det kommunale natur-, miljø- og planudvalg fik fremlagt onsdag, lægger administrationen op til at hente tre millioner kroner i både 2025 og 2026 samt fire millioner kroner i 2027 og 2028 - alene på effektivisering af rutenettet.

Men passagertællingssystemet forventes forsinket på grund af tekniske udfordringer og udfordringer med generering af valide data. Derfor er det stadig under afprøvning, hvorfor det konkrete passagergrundlag fortsat er ukendt.

'Én buslinje i stedet for tre'

Indtil videre må BAT derfor henholde sig til at forberede nye planer ud fra det eksisterende rutenet, siger Helle Munk Ravnborg.

– Vi ved jo, på hvilke tidspunkter busserne kører ud fra Rønne og hvor de kører hen. Der er ruteplanlægningsprogrammer og ruteplanlæggere, der kan bringes sammen, så man kan se, om man kan det dække det samme på en anden måde.

Så behovet kender man ikke, når man laver ruterne om?

– Nu antager du, at det her bliver lagt frem som en fiks og færdig plan, inden man også har passagertællinger. Det står der jo ikke noget om nogle steder.

Risikerer BAT at foretage ændringer i rutenettet, som skader mere end de gavner, når man ikke har tællesystemer?

– Den risiko er der altid, men tanken er jo, at når der bliver fremlagt noget, så er det på et godt grundlag. Vi går ud fra, at passagertællingssystemet kommer meget snart. Der bliver ikke lagt op til, at der skal laves om i rutenettet før i løbet af 2025. Så mon ikke enderne når at mødes, siger Helle Munk Ravnborg.

Kan du stemme for ændringer i rutenettet, som ikke har rod i passagertællinger?

– Jeg har ikke set nogle forslag til ændringer i rutenettet endnu, så det kommer an på, hvordan de er tilrettelagt. Hvis jeg får en sag, der fortæller mig, at vi kan komme fra Rønne til Allinge med én buslinje i stedet for tre, uden at vi ikke kører ind på bestemt steder og uden at vi ikke kører på bestemte tider, så ville jeg da være et skarn, hvis jeg ikke sagde ja til det - passagertællinger eller ej, lyder meldingen fra udvalgsforpersonen.

Færre busruter

Men hvad betyder 'effektivisering af rutenettet' og hvordan mener det politiske udvalg, at BAT skal løse opgaven med at udarbejde en ny ruteplan uden at kende de reelle passagertal på de enkelte ruter?

Ifølge udvalgsforperson Helle Munk Ravnborg fra Enhedslisten har folk en forståelse af, at det, at effektivisere et rutenet, handler om at fjerne afgange. Men det er en forkert forståelse, mener hun, og eksemplificerer:

– Hvis du kigger på køreplanen, er der mange af ruterne, der løber parallelt med hinanden. Hvis de alle sammen har det med at afgå fra Rønne omkring klokken hel, så vil du også regne ud, at de på store stræk kører parallelt. Det vil sige, der er stræk på vejnettet, som med på minutters mellemrum bliver betjent af to forskellige buslinjer. Hvis man kan få nedbragt noget af det, så forringer man jo ikke servicen for nogen, siger hun og spørger:

– Med de ressourcer vi har i dag, kunne de så bruges bedre og få betjent de samme områder? Det arbejde kan sættes i gang uden passagertællinger. Så er der en del af opgaven, som er at finde ud af, om der er nogle tidspunkter, hvor der er så få passagerer, at man kunne finde en anden løsning - som en tilkaldebus for eksempel.

Men arbejdet med at kigge på rutenettet er allerede i gang, for det indgik i den oprindelige genopretningsplan, der blev vedtaget i april, oplyser forpersonen. Dengang var det meningen, at BAT skulle hente 2,25 millioner kroner i 2024 - men besparelsesbeløbet er nu hævet på grund af en forværret budgetbalance, så der skal hentes tre millioner kroner på effektiviseringen af rutenettet i 2025.

– Der er en del, der handler om at kigge på de ruter, vi har i dag: hvordan er deres forløb? Kan man dække de samme områder af Bornholm på en anden og god måde? Hvis du kigger på de busruter, der kører nordpå, og de busruter, der kører østpå mod Nexø, så er der flere busruter, der på nogle stræk kører i hælene på hinanden.

– Så kan man tilrettelægge busrutenettet på en måde, så de enkelte busruter - for eksempel fra Rønne til Hasle - ikke ligger og tager passagerer fra hinanden?

Forventet underskud på knap ni millioner

Spørgsmålene fra Helle Munk Ravnborg er mange. Svarene på spørgsmålene skal også falde - og dét temmelig hurtigt, da der brug for at få rettet økonomien op:

Den kommunale administration fulgte den 31. juli i år op på BATs budget. Tallene, der kom ud af regnemaskinen, viste et underskud på 4,9 millioner kroner i det forventede resultat til året. Koblet sammen med det overførte underskud fra 2023, har administrationen regnet sig frem til et forventet samlet resultat på -8,9 millioner kroner i 2024. I disse dystre tal blev endda medregnet de initiativer, der allerede er implementeret, efter den hidtil gældende genopretningsplan blev vedtaget. De samlede tiltag talte blandt andet følgende:

Stop med tryk og omdeling af fysiske køreplaner, reduktion af rute 7 og 8, nedlæggelse af rute 11 og nedlæggelse af bybus 23.

Flere af tiltagene foreslår administrationen desuden politikerne at forlænge for at sikre, at der sker en fortsat reduktion i udgifterne for BAT allerede i første halvår af 2025 - uanset arbejdet med en ny samlet ruteplan, fremgår det af dagsordenen til mødet. I 2025 er forventningen til ubalancen på 5,2 millioner kroner.

Det fremgår af dagsordensmaterialet, at en effektivisering af busrutenettet vil kunne træde i kraft medio 2025. Forslagene til ændringer i rutenettet vil i løbet af processen blive sammenholdt med passagertællingerne, når systemet er klar til brug og dataene ligger klar. Administrationen forventer dog, at en større effektivisering af rutenettet vil opleves som en serviceforringelse.

Trafikchef Niels Rasmussen har ikke nogen kommentarer til det konkrete ruteplansarbejde mens genopretningsplanen er under politisk behandling. Ingen af Natur-, miljø- og planudvalgets øvrige politikere er vendt tilbage på Tidendes skriftlige henvendelse om sagen.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT