For jeg tror nemlig, at EU i fremtiden vil spille en meget større rolle i denne garanti. EU står allerede stærkt på den internationale scene, men har meget mere potentiale.
Udvid og forstærk EU
Stemmer på begge yderfløje står ofte klar til at råbe vagt i gevær hver gang, at der tales om at give EU flere beføjelser.
Snak om bureaukrati og plastiksugerør er blandt drivkræfterne for disse stemmer, og selvfølgelig er EU ikke fejlfrit, tværtimod, men i den realitet, som vi kigger mod, ser jeg det som en nødvendighed, at vi giver EU de ”muskler”, der skal til for at kunne konkurrere og hamle op med de andre stormagter. For vi må da kunne finde en måde at give EU den magt, der behøves for at sikre Europa, uden at det ender i ubetydelige forbud og marginalpolitiske indgreb.
De ”muskler”, som jeg taler om, kan dække flere områder. Fra den omtalte ”EU-hær” og ”den europæiske atomparaply”, som kunne fungere som alternativer, men også som samarbejdspartner til Nato-alliancen, til en fælles import/eksport politik, hvor europæiske virksomheder foretrækkes, både for europæere, men også for resten af verden.