Er politikerhvervet snart det eneste, der ikke har formelle adgangskrav?

Er politikerhvervet snart det eneste, der ikke har formelle adgangskrav?
Arkivfoto: Berit Hvassum
KOMMENTAR | DEBAT | Lørdag 29. marts 2025 • 05:30
Af:
Malene A Znaty
Rønne
KOMMENTAR | DEBAT | Lørdag 29. marts 2025 • 05:30

Engagement og retning for folkeskolen.

Hvis et ungt menneske søger job i en forretning, og de er heldige at komme til samtale og tilmed at få tilbudt jobbet, så stilles der en række krav; særligt hvis man skal have med forretningens kassebeholdning at gøre.

Hvis en voksen søger ind i politik, så er stort set det eneste formelle og eksterne krav, at man er fyldt 18.

Der er ingen rekrutteringsproces, ingen samtale, inget krav om kvalifikationer for at forvalte relativt store budgetter, ingen krav om, at der fremlægges en plan for, hvordan man vil forvalte borgernes tillid (penge), ingen krav til tidsplan for at indfri denne plan, ingen krav om at skulle undersøge til bunds eller fremlægge beregninger, ingen krav til at man holdes til ilden, og ingen krav til, at man som politiker skal stille op og fremvise for borgerne, hvordan planen går i løbet af embedsperioden – så man ikke indhentes af ubehagelige overraskelser.

Der er ingen krav til at projektet sløjfes øjeblikkeligt, hvis man har fejlestimeret og pengene i stedet fosser ned i kloakken, ingen kravudovdf andet end gode talegaver, hundeøjne og flotte ord, der kan sikre stemmer på papiret.

Hvis man ikke er bange for krav og evalueringer, så er man nok ikke uenig i overstående. Det kunne unægtelig have hjulpet folkeskolerne på øen en smule, hvis en række af overstående gjorde sig gældende.

Tak for indblik – debatten fortsætter…

Jeg har i min tid som skolebestyrelsesformand fået indblik i mange ting. Jeg har lært en masse og suget til mig - vanvittigt spændende!

Jeg gik ind i skolebestyrelsen for at være med til at rykke noget for børn og unge sammen med andre forældre og medarbejdere, der har passion for at gøre livet for børn og unge på Bornholm godt og dejligt med udgangspunkt i folkeskolen også selvom det ikke bare er nemt.

Jeg valgte for nylig at trække mig fra skolebestyrelsen, fordi der for mig er for mange ustemte violiner og urene linjer i de politiske kredse, hvilket forplumrer arbejdet. Jeg er trist over at have forladt fællesskabet i bestyrelsen, fordi jeg synes, at vi også til tider havde gode ting kørende for os.

I fællesskab med andre skoler på øen ville vi kunne skabe gode ting, men al passion er på det seneste druknet i emner, som man som helt almindelig forælder ingen forudsætning har for at forstå eller tage stilling til. Det har været tunge emner som primært gør livet sværere for børn og unge og medarbejderne på skolerne -ikke bare i Rønne, men på hele øen.

Manglende svar

Min grænse for, hvor synd det er for voksne i kommunen, der er bundet på hænder og fødder grundet politiske beslutninger, er for længst overskredet.

Det har været tæt på umuligt at få ting på skrift, men skrift forpligter selvfølgelig i højere grad. Forklaringer og undskyldninger har været i høj kurs, og svarene ikke så tilgængelige.

Det er ikke synd for voksne, der har bedt om lov til at varetage et job, der indbefatter at træffe beslutninger. Når kassen er tom, så er der for eksempel ikke råd til ”nice to have”-busser.

Det kan være en gave for samfundet, når nogle bliver politikere og formår at forvalte borgernes tillid oprigtigt.

Men det er ene og alene synd for børn og unge i det bornholmske samfund, når det er dem, der lider under ugennemtænkte og forhastede beslutninger- beslutninger som for børnene betyder, at de senere, og i værste fald, slet ikke er fornuftigt stillet i forhold til at kunne træffe beslutninger for sig selv.

Der er brug for passion, engagement og retning for folkeskolerne

Kære politiker-aspiranter hvis I ansøger borgerne om at blive optaget i halvcirklen (Kommunalbestyrelsen), så må det være, fordi I ønsker at gøre noget godt og realistisk for Bornholm, tak!

Her er folkeskolerne et ret kritisk emne. Stort set alle politiske partier er helt fraværende i debatten, yderst mærkværdigt - og først at engagere sig, når forældrene skal sætte sit kryds lønner sig ikke!

Kære forældre – bak op om medarbejderne på gulvet.

Stil krav til kommunen, der forpligter sig til at levere velfungerende folkeskoler.

Stil krav til skoleledelsen om at arbejde for at levere de nødvendige rammer, så børnene kan trives og lære.

Stil krav til jer selv om at engagere jer i jeres børns skolegang, og stil krav til jeres børn om at gå i skole, suge til sig og få noget godt ud af årene. Alt dette kan komme børnene til gode.

Ja, af og til kan det være godt at sætte ting på spidsen – af og til er det der, at man tænker bedst – og af og til kan det i bedste fald få folk op af stolen!

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT