Energistyrelsens afslag på forundersøgelsestilladelse er en forvaltningsretlig afgørelse. For at en forvaltningsretlig afgørelse skal være gyldig, skal den have hjemmel i en lov eller en anden anerkendt retskilde, samt at forvaltningens virksomhed ikke må være i strid med gældende ret (legalitetsprincippet).
I afgørelsen henviser Energistyrelsen, som nævnt ovenfor, til havplanlovens § 14, stk. 1, men fra vores vurdering skal udkastet til den ændrede havplan først have været offentliggjort af erhvervsministeren. Denne offentliggørelse i form af høring forventes først i november 2023. Derved mener vi, at der ikke kan henvises til denne bestemmelse i Energistyrelsen afgørelse fra den 16. oktober 2023, da en politisk aftale som sådan ikke har retskraft på tidspunktet for afgørelsen.
Derved vil ændringerne i medfør af den politiske aftale fra juni 2023 først kunne hindre en forundersøgelsestilladelse, når Erhvervsministeren har offentliggjort et forslag til ændring af havplanen, hvilket må forventes at ville ske ved en høring engang i november. Der synes heller ikke at være grund til at give et afslag, før havplanen ved en bekendtgørelse er endelig ændret. Før der er kommet en ny bekendtgørelse, kan Energistyrelsen ikke være sikker på, havplanen er til hinder for projektet.
Energistyrelsens afgørelse bygger hovedsageligt på relevanskriteriet med henvisning til VE-lovens § 23, stk. 4, jf. § 22, stk. 7. Relevanskriteriet blev skrevet ind i VE-loven ved ændringslov nr. 804 af 07/06/2022.
Vi skal ikke vurdere relevansen af det pågældende projekt, men vi bemærker dog, at lovændring tilsyneladende ikke har været gennem en strategisk miljøvurdering (SMV), inden lovforslaget blev vedtaget i Folketinget. I afgørelsen fra Energistyrelsen henvises der til VE-lovens bemærkninger fra 2013 i forhold til VE-lovens § 23, stk. 4: "Hensynet til overordnede planmæssige forhold fremgik allerede af VE-lovens bemærkninger fra 2013". I bemærkningerne fremgår det, at ministeren kunne inddrage en bredere kreds af kriterier, herunder overordnede planmæssige hensyn og regler om mindsteafstand fra kysten. I bemærkningerne fra 2021 til VE-lovens § 22, stk. 7 fremgår blandt andet ordlyden miljømæssige hensyn, hvilket ikke fremgik klart af bemærkninger i 2013. Denne ændring af loven, både i bemærkningerne og i selv lovteksten henleder opmærksomheden på miljømæssige, hvilket efter vores mening burde have været SMV’.