En dum sms – og bureaukrati af værste skuffe

En dum sms – og bureaukrati af værste skuffe
LEDER | 11. OKT 2024 • 05:30
Tommy Kaas
Redaktør
LEDER
11. OKT 2024 • 05:30

Rønne Varme og deres kunder er havnet i en absurd situation. Nu skal der bruges ressourcer på at sende penge frem og tilbage på grund af en to år gammel fodfejl.


For små to år siden sendte Rønne Varme en sms ud til sine kunder: Den variable takst ville stige med 25 kroner per gigajoule plus moms på grund af kraftigt stigende el- og træflispriser. Dét ville træde i kraft allerede tre uger efter udsendelsen af sms’en. Vi stod på daværende tidspunkt midt i en historisk energikrise, udløst af Ruslands krig i Ukraine.

Her et par år senere giver dén sms anledning til kritik fra Forsyningstilsynet, som ganske vist anerkender, at der var tale om en ekstraordinær situation, men som finder anledning til at kritisere Rønne Varme for at pålægge sine forbrugere en prisstigning med for kort varsel. Sådan noget skal nemlig ske med tre måneders varsel, hedder det.

Dét udløser et større bureaukratisk stykke arbejde, hvor Rønne Varme nu skal føre penge tilbage til sine kunder. Dernæst skal selskabet så opkræve pengene igen, fordi Rønne Varmes konstruktion gør, at selskabet hverken må have over- eller underskud.

En absurd manøvre, især fordi Forsyningstilsynet selvfølgelig kender til konstruktionen. De ved, at Rønne Varme kommer til at sende de her penge frem og tilbage, og derfor burde tilsynet have givet en løftet pegefinger og sagt "slut prut, og så må vi videre".


Det er svært at finde fornuft i, at man sætter gang i den her bølge af penge, for – som RVV-direktøren siger – bliver ingen hverken rigere eller fattigere.

Det er jo bureaukrati, når det er værst. Man fristes til at spørge, om det virkelig er besværet værd, når det for kunderne bare virker som en totalt unødvendig øvelse, hvor der kun er tabere.

Et fantastisk eksempel på, hvordan regler nogle gange kan stå i vejen for sund fornuft.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT