Den tidligere (og første) formand for Bornholms Ungeråd går i rette med den nuværende formand - "vær konstruktiv".
Forleden kunne man læse Bornholms Ungeråds formand Amar Dlakic’s første synspunkt som fast kommentator på Tidende.
Først blev jeg superbegejstret over, at Bornholms Ungeråd nu får en fast plads i Tidendes spalter til at kunne berige bornholmerne med ungdommelige synspunkter. Yes!
Generationskamp?
Men da jeg havde læst indlægget, sad jeg forundret og overrasket tilbage.
Jeg kunne ikke genkende det Ungeråd som jeg selv var med til at stifte. Pludselig tordnede man mod alle tidligere generationer for at have ødelagt verden og sikret ungdommen en ” ikkeeksisterende fremtid”... Jeg måbede. Det var jo ikke intentionen dengang... Hvis målet er at samle generationerne, så har Bornholms Ungeråd da ramt helt forbi skiven!
Jeg kender Amar og jeg ved, at han er en fighter og en ildsjæl uden lige. Jeg har kæmperespekt for ham. Men alligevel bliver jeg nødt til at tage bladet for munden og kritisere mit ellers så elskede gamle Ungeråd.
Offergørelse?
Præmissen for hele indlægget er en grundlæggende offergørelse af ungdommen samt et frontalt angreb på hele den voksne/ældre generation.
Det er ikke det Ungeråd som jeg, i sin tid, stod i spidsen for. At fremstille de voksne som værende roden til mere eller mindre al dårligdom i verden og samtidig kræve taknemmelighed overfor ungdommen klinger simpelthen hult, hvis man gerne vil søge konstruktiv dialog.
Netop de, at Bornholms Ungeråds formand bliver fast kommentator på Tidende, er jo eksemplet på, at ungdommen netop IKKE bliver overhørt. Vi har stiftet et ungeråd med høringsret. Vi har altså RET til at blive hørt. Jeg synes, at det er en helt forfejlet kritik.
Findes fremtiden?
Derudover synes jeg altså, at det er helt vildt at læse den eklatante udskamning af vores voksne og ældre medborgere, som åbenbart har sikret at ’fremtiden ikke findes mere’? Altså hvad i alverden?
Vi unge er en af de mest privilegerede generationer nogensinde. Vi ser ind i en fremtid med langt større mulighed for at udfolde os, langt højere løn, langt bedre uddannelser, langt mere frihed, og meget andet som de tidligere generationer ikke har haft. Til gengæld er det de tidligere generationer, der har sikret netop dette for os. Så hermed et TAK til de tidligere generationer og en opfordring til ikke at gøre os selv for alt for store ofre i ungdommen.
Sammen om demokratiet
Vi har ikke mistet demokratiet.
Til gengæld har vi et ansvar for at opretholde det ved ikke at opildne til mere splittelse, eller at grave generationskløften større end den er. Det er vores job at tage faklen og ikke fortabe os i verdens elendigheder, men i stedet forsøge at gøre den bedre.
Det er ikke og bliver heller aldrig Bornholms Ungeråds opgave at skulle udskamme generationer eller offergøre ungdommen som helhed. Bornholms Ungeråd har til opgave at repræsentere den brede ungdom. Men til forskel fra hvad mange fejlagtigt påstår, så er ungdommen ikke en homogen gruppe. Ungdommen har ikke homogene holdninger eller liv. Netop derfor skal man, som talerør for ungdommen, passe på med at fremstå så eksplosivt og antagonistisk som det er tilfældet her.
Derfor vil jeg opfordre mit gamle Ungeråd til at droppe den fjendtlige og hårde tone og i stedet fokusere på at snakke med de unge i alle aldersgrupper. Kom ud og mød dem hvor de er. Præsentér politikerne for den ungdommelige virkelighed. Kæmp for resultater til gavn for ungdommen. Men gør det nu for søren på en måde hvor alle kan være med og hvor unge, som måske ikke hader de tidligere generationer, også kan føle sig repræsenteret! Vis at vi ikke bare er ofre, som klager over tingene men i stedet kommer med de gode konstruktive forslag!
God arbejdslyst.