Leder: Drøm nu stort Bornholm

Leder: Drøm nu stort Bornholm
Tænk hvis vi kunne sige farvel til at flytte alle varer og personer med CO2-svinende færger og i stedet have en tunnel fra Sverige til Bornholm, skriver Kristoffer Gravgaard. Arkivfoto
LEDER | BORNHOLM | ABONNENT | 13. SEP 2021 • 07:30
LEDER | BORNHOLM | ABONNENT
13. SEP 2021 • 07:30

En tunnel til Bornholm kan koste det samme som 16 års støtte til færgen. Lad os se at få gang i undersøgelserne og udvikle os.

 

Vi skal turde drømme stort, hvis vi skal udvikle vores pragtfulde ø. Folkemødet er et godt eksempel på, hvor godt det kan gå, når vi tænker nyt og stort.

Bright Green Island er et flot projekt, der udfordres af vores CO2-svinende færgetrafik, der hver dag flyttes tusinder af biler i speedbådsfart planende over Østersøen, mens dieselolien på Max og Express 1 fosser igennem motorerne og sender tons af CO2 op i atmosfæren.

Tænk hvis vi kunne sige farvel til at flytte alle varer og personer med CO2-svinende færger og i stedet have en tunnel fra Sverige til Bornholm. Så kunne el-biler og el-tog drøne miljøvenligt frem og tilbage med passagerer og gods. Forsyningen kunne køre 24 timer i døgnet, og man ville ligesom ved Storebæltsbroen og Øresundbroen kunne komme frem og tilbage uanset turistsæson, vejr, klokkeslæt og andet godt.

Når færgens nuværende højfrekvente afgange med heftig statsstøtte til billetterne har kunnet gøre så meget godt for vores vækst, hvad ville en fast forbindelse ikke kunne skabe for os?

 

En tunnel koster altså bare, hvad der svarer til 16-21 års færgedrift og har en levetid på mere end 21 år

 

Foreningen Bornholmtunnel rummer i dag kun 104 betalende medlemmer, der netop arbejder for, at vi kan drømme stort og skabe en tunnel mellem Bornholm og Sverige. De fleste andre på Bornholm trækker nok på skuldrene og tænker, at projektet er urealistisk. Men ud fra de færøske priser på tunneller, vil en tunnel fra Klemensker til Simrishamn ifølge foreningen kun koste seks til otte milliarder kroner at bygge. Det er et kæmpe beløb med bornholmske øjne men langt lavere end både prisen på Storebæltsbroens til 26 milliarder og Øresundsbron til 24 milliarder i 2019 priser.

I dag betaler staten 375 millioner hvert år til Bornholmslinjen for at sørge for færgedriften. Den støtte ville blive overflødig, hvis vi får en tunnel. I stedet kunne man bruge den til at finansiere en sådan forbindelse.

En tunnel koster altså bare, hvad der svarer til 16-21 års færgedrift og har en levetid på mere end 21 år. Tunellen vil ligesom Storebælt og Øresund kunne have fine billetindtægter, der kunne dække både drift og en del af investeringen. Derfor er det en fremragende ide at arbejde videre for en tunnelforbindelse mellem Bornholm og Sverige.

Den kan både sikre vores forsyning, sænke udgifterne til færgestøtte og skabe endnu mere vækst og bevægelighed til og fra Bornholm uanset storm og navigation.

Foreningen Bornholmtunnel forsøger at rejse 1 million kroner til en forundersøgelse til tunnelen. I dag har foreningen fået et nyt medlem, og vi opfordrer til, at der kommer flere, der støtter den visionære idé.