Dét skal vi kræve af færgen

Dét skal vi kræve af færgen
LEDER | DEBAT | 1. NOV • 05:30
LEDER | DEBAT | 1. NOV • 05:30

Klimaanstændighed, fragt, pendlerordninger og landevejsprincip på bekostning af færre turistbiler og tomme afgange bør stå øverst på dagsordenen, når næste borgmester skal forhandle vores fremtid på søvejen.

Der findes få andre politiske spørgsmål med større betydning for Bornholms udvikling end færgeudbuddet.

Ikke alene afgør det, hvordan vi kan rejse til og fra – det afgør, hvordan vi driver erhverv, udvikler turisme, reducerer CO2 og bevarer bosætningen.

Når vi går til valg, vælger vi ikke blot en borgmester. Vi vælger vores kommende formand for Trafikkontaktrådet – Bornholms stemme over for staten, ministeriet og det rederi, der skal sejle os frem til formentlig 2040.

Og det er på høje tid, at den stemme hæver sig. For færgerne står i dag for udledning af C02 mere end halvdelen af hele resten af Bornholm. Det er et absurd faktum, at det er mere klimabelastende at tage bilen med hurtigfærgen end at flyve til København. Vi kan ikke påstå at ville være et grønt øsamfund og samtidig have et transportsystem, der er mere sort end halvdelen af al anden udledning tilsammen.

Derfor skal næste færgekontrakt være mere end en snak om billetpriser. Den skal være et nybrud i bornholmsk mobilitet. Vi skal kræve klimavenlige færger – el, brint, e-metanol eller hvad teknologien tillader – og en transportstruktur, der gør det muligt at rejse bæredygtigt.

Samtidig skal færgetrafikken tænkes sammen med vores øvrige infrastruktur. Vi har brug for en fragtrute, der kan klare mere end én tur i døgnet til Køge, hvis vi skal løfte erhvervet. og vi skal have et system, hvor pendlere og virksomheder kan planlægge med stabile og rimelige priser. Landvejsprincippet skal respekteres – ikke omgås med ministeriesjusk og tombolapriser.

Og så er der turistbilerne. At færgestøtten i praksis pumpes direkte ned i turisternes tankdæksel, fordi det er billigere at tage bilen end toget, er ikke bare klimaødelæggende – det er ufornuftig brug af fælles midler. Vi skal have færre biler, flere og billigere flyafgange, og et transportsystem, der gavner bornholmerne først og gør det attraktivt at nyde Bornholm som turist uden bil.

Endelig bør vi turde justere. Det giver ingen mening at sejle verdens største speedbåd til Sverige og retur med færre end 50 passagerer. Det er spild af penge og spild af brændstof at sejle de mange afgange hele året.

Færgeudbuddet er ikke kun en teknisk kontrakt. Det er et af vores største politiske beslutninger i det næste årti. Derfor bør det også være et af de største temaer i denne valgkamp. Den, der bliver borgmester, skal ikke bare styre en kommune – men lede en ø, der bør insisterer på at sejle grønt, effektivt og fremad.



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT