Derfor skal næste færgekontrakt være mere end en snak om billetpriser. Den skal være et nybrud i bornholmsk mobilitet. Vi skal kræve klimavenlige færger – el, brint, e-metanol eller hvad teknologien tillader – og en transportstruktur, der gør det muligt at rejse bæredygtigt.
Samtidig skal færgetrafikken tænkes sammen med vores øvrige infrastruktur. Vi har brug for en fragtrute, der kan klare mere end én tur i døgnet til Køge, hvis vi skal løfte erhvervet. og vi skal have et system, hvor pendlere og virksomheder kan planlægge med stabile og rimelige priser. Landvejsprincippet skal respekteres – ikke omgås med ministeriesjusk og tombolapriser.
Og så er der turistbilerne. At færgestøtten i praksis pumpes direkte ned i turisternes tankdæksel, fordi det er billigere at tage bilen end toget, er ikke bare klimaødelæggende – det er ufornuftig brug af fælles midler. Vi skal have færre biler, flere og billigere flyafgange, og et transportsystem, der gavner bornholmerne først og gør det attraktivt at nyde Bornholm som turist uden bil.
Endelig bør vi turde justere. Det giver ingen mening at sejle verdens største speedbåd til Sverige og retur med færre end 50 passagerer. Det er spild af penge og spild af brændstof at sejle de mange afgange hele året.
Færgeudbuddet er ikke kun en teknisk kontrakt. Det er et af vores største politiske beslutninger i det næste årti. Derfor bør det også være et af de største temaer i denne valgkamp. Den, der bliver borgmester, skal ikke bare styre en kommune – men lede en ø, der bør insisterer på at sejle grønt, effektivt og fremad.