Og det er på høje tid, at den stemme hæver sig. For færgerne står i dag for udledning af C02 mere end halvdelen af hele resten af Bornholm. Det er et absurd faktum, at det er mere klimabelastende at tage bilen med hurtigfærgen end at flyve til København. Vi kan ikke påstå at ville være et grønt øsamfund og samtidig have et transportsystem, der er mere sort end halvdelen af al anden udledning tilsammen.
Derfor skal næste færgekontrakt være mere end en snak om billetpriser. Den skal være et nybrud i bornholmsk mobilitet. Vi skal kræve klimavenlige færger – el, brint, e-metanol eller hvad teknologien tillader – og en transportstruktur, der gør det muligt at rejse bæredygtigt.
Samtidig skal færgetrafikken tænkes sammen med vores øvrige infrastruktur. Vi har brug for en fragtrute, der kan klare mere end én tur i døgnet til Køge, hvis vi skal løfte erhvervet. og vi skal have et system, hvor pendlere og virksomheder kan planlægge med stabile og rimelige priser. Landvejsprincippet skal respekteres – ikke omgås med ministeriesjusk og tombolapriser.
Og så er der turistbilerne. At færgestøtten i praksis pumpes direkte ned i turisternes tankdæksel, fordi det er billigere at tage bilen end toget, er ikke bare klimaødelæggende – det er ufornuftig brug af fælles midler. Vi skal have færre biler, flere og billigere flyafgange, og et transportsystem, der gavner bornholmerne først og gør det attraktivt at nyde Bornholm som turist uden bil.