Det er ikke kun Dancenter, der er på spil

Det er ikke kun Dancenter, der er på spil
Når én aktør skaber så meget uro og usikkerhed, som Dancenter har gjort, rammer det ikke kun de direkte berørte, men hele tilliden i samarbejdet. Arkivfoto: Sarah Thun Kristensen
LEDER | DEBAT | 20. DEC • 05:30
Tommy Kaas
Redaktør
LEDER | DEBAT | 20. DEC • 05:30

Sommerhusudlejning er et vigtigt erhverv på Bornholm, og tilliden skal genopbygges, hvis branchen skal stå stærkt.

Den store Dancenter-sag, som særligt udspillede sig hele sidste år, hvor Tidende skrev et hav af artikler om emnet, og hvor en markant utilfredshed ulmede blandt kunder og sommerhusejere, har ikke lagt sig endnu.

Det indisk ejede udlejningsbureau har et langt og sejt træk foran sig, hvis det vil genvinde respekt og anerkendelse blandt de bornholmske sommerhusejere. Og det er ikke kun Dancenters eget renommé, der er på spil. Sommerhusudlejning er et vigtigt erhverv på Bornholm, og branchen har ganske enkelt ikke råd til, at der er brodne kar.

Derfor skal oprydningen prioriteres – og den skal være reel.

Fredag kunne vi fortælle historien om Helle og Jørgen Vieth, som for omkring et år siden vandt en omfattende sag mod Dancenter og fik 50.000 kroner tilkendt. Parret fik medhold – ikke på baggrund af følelser og fornemmelser, men på grund af dokumentation, kontrakter og tal. Det er værd at hæfte sig ved.


 

Netop derfor er det også positivt, at Dancenter nu taler om omstrukturering og nye arbejdsgange.

Langt de fleste sommerhusejere og bureauer driver ordentlig forretning og er gensidigt afhængige af et godt samarbejde. Når én aktør skaber så meget uro og usikkerhed, som Dancenter har gjort, rammer det ikke kun de direkte berørte, men hele tilliden i samarbejdet.

Det handler jo om folks ferie. Om andre menneskers penge. På Bornholm er ferien en salgsvare – og en vigtig én af slagen. Konkurrencen er hård, og vi vil gerne være kendt som stedet, hvor kvalitet, gennemsigtighed og ordentlighed går hånd i hånd.

Det er den ordentlighed, som ægteparret Vieth efterspørger. Hvis Dancenter vil tilbage på den klinge, som virksomheden tidligere har været på, kræver det mere end løfter. Det kræver handling, som vi kan mærke, og en tydelig vilje til at bringe forretningen i orden. Dét er der brug for.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT