Derfor afbryder jeg det amerikanske samarbejde

Derfor afbryder jeg det amerikanske samarbejde
Knud Andersen svarer på et indlæg i lørdagens avis. Arkivfoto: Jacob Jepsen
KOMMENTAR | DEBAT | 11. FEB • 15:30
Af:
Knud Andersen
KOMMENTAR | DEBAT | 11. FEB • 15:30

Knud Andersen svarer på et indlæg fra lørdagens avis, hvor der sættes spørgsmålstegn ved, at han ikke længere modtager amerikanske turister på sin gård. 

I lørdagens avis havde Hans Christian Rasmussen et indlæg, hvori han stiller tvivl om mit demokratiske sindelag, efter jeg har afbrudt samarbejdet med Overseas Adventure Travel - et rejseselskab der sender krydstogt turister fra USA rundt i Østersøområdet, herunder Bornholm.

Den måde, mit demokratisyn udfordres på, rejser også indirekte spørgsmålet om, hvorvidt en demokratisk tilgang til en problemstilling forudsætter, at man grænseløst accepterer alle overgreb og urimeligheder for at kunne fortsætte samtalen - for eksempel situationen i Gaza eller Ruslands overfald på Ukraine.

Hvis svaret er ja, da bør den vestlige, demokratiske verden ophæve sanktionerne mod Rusland og i stedet invitere Putin på eftermiddagskaffe.

Præmisserne

Men først lidt om besøgene og præmisserne herfor.

Da Bornholm for flere af gæsterne er turens første og eneste stop i Danmark, så er jeg blevet bedt om at fortælle om danske samfundsforhold. Titlen på dagen på Bornholm er “A day in the life”, og jeg fik næsten frie hænder til at udfylde denne ramme.

Dog blev jeg kraftigt opfordret til ikke at tale om USA - og slet ikke om demokrater og republikanere. For som det blev sagt, så ville jeg enten provokere den ene halvdel eller den anden halvdel af deltagerne.

Programmet

Derfor har min dagsorden været at bruge 30 minutter på først at tale om gården, mig selv og mine politiske opgaver, det danske skattesystem og hvad borgerne får for den relativ høje skat, vi betaler.

Dernæst lidt om EU og Europarådet, den kolde krig, mødet i Jalta i 1945, hvor USA, England og Rusland delte Europa mellem sig, og Bornholm kom på den østlige side af stregen. Alt sammen selvfølgelig afbrudt af spørgsmål og kommentarer.

Til sidst inviterede Dorthe deltagerne en tur gennem stuerne og haven for at vise, hvordan danskerne bor.

Forholdet til Rusland

Særlig stor opmærksomhed har grupperne haft om forholdet til Rusland efter overfaldet på Ukraine og Putins retorik for at retfærdiggøre angrebet.

Diskussionen har jeg kunnet krydre med mine egne oplevelser, da jeg sammen med en engelsk politiker var med til at udarbejde en af de seneste rapporter til Europarådet om de demokratiske forhold i Rusland.

Enig, men...

Principielt er jeg enig med Hans Christian Rasmussen i, at ord og samtaler er våbnet til at løse uenighed og konflikter - og man ikke skal være bange for forskellige syn på en problemstilling, da det kan være den nødvendige kvalitetssikring af en løsning.

Men der er en væsentlig forudsætning - nemlig at de samtalende parter har den nødvendige indflydelse på den givne problemstilling. Sådan at et opnået kompromis kan føre til et resultat. I det her tilfælde er det ikke sandsynligt, at det er tilfældet.

Hvis man rent hypotetisk forestiller sig, at jeg så bort fra rejseselskabets ønske om, at jeg ikke må forholde mig til forholdene i USA og alligevel problematiserede udtalelser fra den nyvalgte præsident, så vil det med rette kunne udlægges som et eksempel på dansk selvovervurdering, at jeg ene mand skulle kunne påvirke deltagernes politiske holdning.

Personligt ville jeg føle mig til grin at skulle lytte til amerikaneres kritik og væmmelse ved Putins angreb på Ukraine, når deres egen demokratisk valgte præsident bruger den samme retorik i forhold til Grønland.

Hvis ikke et demokrati...

Det ville have været en helt anden situation, hvis tilhørerne repræsenterede et land uden demokratiske traditioner.

I det tilfælde ville en fortsat dialog kunne være med til at påvirke udviklingen i demokratisk retning.

Men her taler vi om et land, der i generationer har bygget på demokrati og respekt for internationale aftaler. På demokratisk vis har man nu valgt en anden vej - det tager jeg til efterretning - jeg ønsker bare ikke at optræde, som om intet var hændt.

Debatredaktørens bemærkning
Knud Andersen er en af Tidendes faste kommentatorer. Dette indlæg er dog at opfatte som en reaktion på et indlæg i weekend-udgaven af Tidende

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT