Der bør følge betingelser med et kommunalt tilskud til Folkemødet

Der bør følge betingelser med et kommunalt tilskud til Folkemødet
Arkivfoto: Allan Rieck
| ABONNENT | 9. DEC 2020 • 13:53
Af:
christian skovdal andersen
| ABONNENT
9. DEC 2020 • 13:53
LÆSERBREV

Det har været et hårdt år for Bornholms virksomheder. En af dem er Folkemødet som godt kunne tænke sig at Bornholms skatteydere hjælper dem ud af kniben. I dag behandles deres ansøgning om at få hævet det kommunale tilskud fra de normale 1,7 millioner kroner til 4,7 millioner kroner. Det er en god idé. Folkemødet er en vigtig og gavnlig begivenhed for Bornholm.

Hvad der til gengæld ikke er så gavnligt for Bornholm, er at Folkemødet kategorisk udelukker øens mindre producenter til fordel for store københavnske virksomheder der for eksempel får eneret på salg af drikkevarer til arrangementet.

Er det rimeligt, at et arrangement støttet af Bornholms Regionskommune udelukker virksomheder, der betaler skat og skaber arbejdspladser på Bornholm?

Det ville være rimeligt, at det kommunale tilskud til Folkemødet er betinget af, at der åbnes op for at øens mindre producenter kan sælge deres varer til arrangementet. Det ville i hvert fald hjælpe os, da folkemødeweekenden koster os mellem 50 og 75 procent af den normale omsætning i vores butik og bar på Tejn Havn, da alle aktiviteter trækker mod Allinge.

At Folkemødet tager det alvorligt med eneretten til deres københavnske venner, illustreres af at de til det seneste folkemøde øjeblikkeligt skred til politianmeldelse, da en restaurant i Allinge formastede sig til at sælge vores produkter. Betjentene måtte gå med uforettet sag, men det er svært ikke at se det ironiske i, at en organisation, hvis hovedformål er dialog, øjeblikkeligt skrider til så drakoniske midler.

Nu skal man jo ikke bare brokke sig uden at foreslå en løsning. Da alt gik godt anskaffede Folkemødet sig et hovedkvarter på Allinges mest mondæne adresse. Jeg vil gerne tilbyde at overtage bygningen til samme pris som Folkemødet i sin tid betalte og genhuse Folkemødet i vores lokaler på Tejn Havn. Differencen skulle nemt afhjælpe akutte økonomiske problemer. Jeg kan ikke garantere havudsigt, men jeg kan garantere venlige naboer.

Christian Skovdal Andersen

Indehaver af Penyllan Bryggeri

Havnevej 8D, 370 Tejn