Den forlængede befrielse

SYNSPUNKT | DEBAT | Mandag 14. april 2025 • 19:00
Af:
Anja Svart
SYNSPUNKT | DEBAT | Mandag 14. april 2025 • 19:00

Lære af historien?

I Henrik Holms debat om interessen for Bornholms forlængede besættelse er begrænset i Bornholms Tidende, torsdag 3. april 2025, så vil jeg gerne give mit besyv med denne kommentar:

Hjemmefødning

Som ægte hjemmefødning og mange generationer tilbage i den bornholmske muld, så er jeg meget opmærksom på hvilken befrielsesdag, der er vigtigst for mig, og det er 5. april hvert år.

Lokalhistorie

Siden jeg lærte om det i min historietime (engang i starten af 1980erne; jeg er født i 1969), så har jeg gået op i den bornholmske lokalhistorie.

Ligeledes, da jeg var ansat som langtidsledig på Forsvarsmuseet ude på Galløkken, fik jeg styr på en masse omkring russernes bombardement i Rønne og Nexø henholdsvist 7. og 8. maj 1945.

Ingen dag skal glemmes

Hverken den ene eller anden eller tredje dag skal glemmes, selvom det er ved at være en generation siden.

Men er man som jeg bornholmer, så mener jeg, at man bør kende ophavet og historien til både sin slægt og hvad, der skete under 2. verdenskrig.

1658

Jeg er nemlig også familie med den bornholmske kaptajn og befrier Jens Pedersen Koefoed (stavemåden er forskelligt fra kildehenvisning til kildehenvisning). Dette er jeg temmelig stolt af, og måske min ilterhed skal ses i bakspejlet fra ham, da det siges, at vi kofødder er iltre - jeg selv inklusive.

8. december 1658 er også værd at mindes, når vi nu taler bornholmske flagdage, hellere styrke dem end de øvrige danske.

Det skriver jeg, fordi vi nærmest blev glemt herude på "granitøen" i 1945. De havde nok i at gå i ekstase over det øvrige Danmarks befrielse.

Få dage efter, fordi tyskerne ikke ville kapitulere her på Bornholm, var det, at russerne bombede Rønne og Nexø.

Bombehus

Desuden er jeg også stolt af at bo i Møllegade i et af byens bombehuse og tæt på den russiske bjørn. Jeg har set det forrige hus, som det lå i ruiner, og allerede i 1947 blev der bygget disse huse, og de er faktisk ret så fantastiske.

Alt i alt

Jeg sætter næsten altid lys i vinduet den 5. april - for den dag må gerne mindes til tid og evighed. Husk - som jeg skrev før - at er du bornholmer, så bør du stå fast på hvem du er; måske du som jeg har berømte familiemedlemmer.

Som der står på støtten ved Hammershus Slotsruiner:

"Folket brød sit Fremmedaag. Her hvor Klippen bryder Sø.

Frifødt Æt har Fædres Sprog, End Bornholm er Danmarks Ø."

Lærdom

Det må og skal være lærdom i historietimerne fra nu af og for altid.

Jeg er en stolt hjemmefødning, så er det sagt.

FÅ ABONNEMENT