Men nu kommer min pointe: Trafikbetjeningen kunne gøres meget bedre til gavn for både turister og bornholmerne. Trafikbetjeningen er noget af en aha-oplevelse.
Først det gode. Trafikdækningen på øen virker god og punktlig. Sidstnævnte fremmes af, at der næsten ikke er passagerer i busserne.
Det første jeg lærte var, at mit rejsekort fra København ikke virker på Bornholm. Jeg måtte lære den lokale ”Rejsebillet” at kende.
Dernæst viste det sig, at der er zonenumre op til 54 med 17 zoner på en ø med cirka 40.000 indbyggere. I Berlin centrum med måske en million mennesker er der nogle få zoner! Zonenumrene er meget forvirrende, men er sikkert udtryk for en høj grad af økonomisk millimeter-retfærdighed. Her tænker jeg på ordsproget: Vejen til helvede er belagt med gode intentioner.
Desuden lærte jeg, at man ikke mere har den tidligere nemme folder med køreplanen, lige til at stikke i jakkelommen uden at skulle være afhængig af en mobiltelefon. Buschaufføren fortalte tørt, at folderen var sparet væk.