Debat uden tabu

KOMMENTAR | DEBAT | 16. MAR • 05:30
Af:
Johannes Thuneberg
Klemensker
KOMMENTAR | DEBAT | 16. MAR • 05:30

Reaktion på Lohmans indlæg.

Hej Peter!

Jeg er rørende enig med dig i dine betragtninger!

Op over 4000 religioner har verdens folk at gøre godt med. Hvis vi så kunne sige med det kendte mundheld: “Forskellen er ens, det er blot farven, der har en anden lyd.” Men de er jo vildt forskellige.

Tag kristendom, islam og asatro. Sidstnævnte tiltaler vist mange. Det gør den absolut ikke spor troværdig.

Modsætningerne islam versus kristendom er vel især i de to diametralt uforenelige bud (du skal elske dine fjender! - versus - du skal slå dine fjender ihjel). Det førstnævnte påbud efterleves som bekendt kun lidt; den sidstnævnte voldsomt meget.

For Hamas kontra Israel kan processen kun begynde med, at de hver for sig indrømmer modparten ret til at være og bo på denne jord.

Desværre er det vistnok mere end de hver for sig magter at indse.

Min fantasi

Min fantasi siger mig, at bjergprædikenen udsprang fra et meget teknisk udviklet folkeslag, som måske havde haft atomkrig med alle dens rædsler.

De overlevende, som måske misundte de døde, kunne, måske for over tusind år siden, have enedes om denne formulering; altså, du skal elske dine fjender, etc…. - Jesus nævnte intet om, hvor hans egentlige hjem var/er.

Min fantasi vedrørende lige dette lader mig komme langt ud “ad tangenten”: en klode, som vi endnu ikke har opdaget! - or eksempel en tro kopi af vores jord, i samme kredsløb om Solen, blot 180° forskudt.

Min deraf udledte spekulation angående de for tiden hyppigt optrædende UFOer (runde eller trekantede). Mon de fredeligt afviklede besøg tjener til at tjekke, om vi har fået noget praktisk ud af netop bjergprædiken?

Samme (min) fantasi siger mig at afstandene til Sirius og Proxima er så kolonorme, at UFOer derfra måtte bevæge sig sindssvagt hurtigt for at komme her, rejse hjem, komme her igen og så videre.

Jeg prøver bare at “give bolden op”, ikke andet. Og i denne genre er der ikke tabu mod at udtale sig; det er der, mærkeligt nok andre steder - vedrørende tyngdekraftens årsag!

Jeg håber, debatten må fortsætte med det fromme ønske at den vil bidrage til at afskaffe det nævnte “tabu”.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT