Debat: Nej tak til kystnære havvindmøller

Debat: Nej tak til kystnære havvindmøller
Danmark, energistyrelsen og Bornholms Regionskommune vil etablere to store havvindmølleparker syd for Bornholm, som vil kunne ses fra Rønne til Dueodde, påpeger debattøren. Arkivfoto: Berit Hvassum
SYNSPUNKT | BORNHOLM | ABONNENT | 6. DEC 2021 • 11:30
Af:
Torben Westh Jensen
SYNSPUNKT | BORNHOLM | ABONNENT
6. DEC 2021 • 11:30

Det kystnære område hele vejen rundt om Bornholm i en afstand af mindst 20 kilometer skal fredes og permanent holdes fri for vindmøller.


Hvis du vil have indflydelse på Bornholms fremtid, er det vigtigt at tage stilling til det, der foregår lige nu vedrørende etablering af Bornholm som energiø.

Projektet er i høring nu, og høringsperioden er slut den 13. december.

Vindmøllerne

Danmark, energistyrelsen og Bornholms Regionskommune vil etablere to store havvindmølleparker syd for Bornholm, som vil kunne ses fra Rønne til Dueodde.

Vindmøllerne er placeret minimum 20 kilometer fra land, hvilket er en meget kort afstand, når vindmøllernes højde bliver over 260 meter, som er mere end dobbelt så høje som de tyske vindmøller ved Rügen.

Vindmøllerne ved Rügen er 102 meter høje, vores bliver altså cirka 2,5 gange så høje!

Allerede før denne høring er afsluttet, er der igangsat undersøgelse af muligheden for at udvide området, så vindmøllerne kan placeres minimum 15 kilometer fra land.

Giver denne høring så mening, når det er salamimetoden, der anvendes med hensyn til afstand til kysten?

En af årsagerne til, at vindmølleparken syd for Bornholm skal udvides, er, at Hesselø Vindmøllepark nord for Sjælland måske ikke bliver til noget på grund af jordbundsforhold i havet. (Eller er det, fordi sommerhusejerne på Nordsjælland ikke vil have udsigten til vindmøller?)

Som om det ikke er nok, at vi får kæmpe vindmøller i horisonten på hele Sydbornholm, så vil Helle Ravnborg og hendes Bornholms Vavvind lave en kystnær vindmøllepark, så vi får vindmøller næsten helt ind til kysten.

Det skal og må stoppes. Hvis vi får de store vindmølleparker, som energistyrelsen planlægger, mener jeg, vi må forlange, at det kystnære område sammen med fuglebeskyttelseszonen imellem vindmølleparkerne bliver fredet og holdt fri for vindmøller og andet isenkram.

Hvis Bornholms Havvind vil have flere vindmøller, må de bygge dem mellem Gudhjem og Svaneke.

Nej, det mener jeg ikke. Jeg har det sådan, at når jeg ikke vil have kystnære vindmøller, hvor jeg bor, vil jeg ikke ønske det for andre. Vi skal slet ikke have kystnære vindmøller.

Transformatorstationen

Der skal bygges et landanlæg, som er en transformatorstation, der bliver meget stor. Der har været forskellige tal på størrelsen, og jeg har læst og hørt, at den bliver et sted mellem 50 og 90 hektar stor.

90 hektar = 136 fodboldbaner eller 0,9 km2

Transformatorstationen skal placeres minimum tre km fra kysten og i henhold til Projektbeskrivelsen ligge et sted syd for Aakirkeby.

Jeg mener, det udpegede område for hele projektet skal udvides.

Man kunne håbe, at den tredjedel af vindmøllerne, som skal levere strøm til Tyskland, kunne levere direkte fra vindmølle til transformatorstationen på Rügen. På den måde kan det bornholmske landanlæg blive lidt mindre.

Havvindmølleparken som skal bygges i Nordsøen skal ligge 80 km fra kysten.

Hvorfor er det ikke nok med 20 kilometer ud for Jylland? Er jyderne bare bedre til at forhandle?

Der skal også bygges en energiø, som koster 38 milliarder, formentlig fordi vindmøllerne skal så langt ud på havet, eller måske fordi jyderne ikke vil have flere transformatorstationer og PTX-fabrikker på land.

På Bornholm bliver jorden bare eksproprieret, og på den måde forærer vi jorden væk til markedspris.

Til gengæld skal vi være med til at betale for energiøen i Nordsøen!

Når Bornholm skal lægge jord til, hvorfor er det så ikke Bornholm, der skal bestemme, hvor transformatorstation og PTX-fabrikken skal ligge?

Power-to-x

Eller PTX, som det også kaldes, er noget, alle taler meget om, og det er en nødvendig del af hele projektet. Alligevel kan (eller vil) ingen sige noget om, hvad PTX er, og hvordan det ser ud, og hvor det skal bygges.

Thomas Thors og Beof har en plan om, at vi skal fremstille og sælge PTX-brændstof til skibe fra Bornholm.

Fremtidens brændstof til skibe bliver formentlig ammoniak, og derfor skal vi altså på Bornholm bygge en ammoniak og eventuelt brintfabrik.

Sådan en er meget stor og ligner et olieraffinaderi. Ikke noget jeg kunne tænke mig at bo i nærheden af.

PTX-anlægget eller ammoniakfabrikken kan ligge ved siden af transformatorstationen, der så bliver endnu større, eller den kan ligge i Rønne i nærheden af havnen, så skibene kan tanke direkte fra fabrikken. Leg med tanken.

Man læser og hører stort set kun positive nyheder i forbindelse med hele dette projekt, fordi historierne bliver fortalt af f.eks. energistyrelsen, Thomas Thors eller medarbejdere hos Beof, hvis job det er at sælge projektet til os.

Jeg undrer mig over, at der ikke er andre borgere på Bornholm, som har noget at indvende.

Er det sådan, at hvis vi ikke selv bliver nærmeste nabo til denne store industri, så er vi ligeglade med projektet og med vores naboer og medborgere?

Naturen

Naturen kan jeg i hvert fald konstatere, at alle er totalt ligeglade med.

Vi kan have lange meninger, om der skal bygges en hytte i et træ, men hvis vi får hele vores havmiljø ødelagt og store industri byggerier på land som en kæmpe transformatorstation og ammoniakfabrik med rygende skorstene, så rager det os ikke, bare det kan kaldes grøn energi så skide være med resten. Hvor herre bevares, som Egon Olsen ville have sagt.

Hvad siger naturforeningerne?

Danmarks Naturfredningsforening siger ikke noget, men de beskytter måske kun naturen i resten af Danmark, og så er det måske fint at bygge industri på og rundt om Bornholm.

Havmiljøet er vel heller ikke noget Danmarks Naturfredningsforening går op i. Hvem gør så?

Ferieøen

Bornholm er en ferieø, fordi vi har en fantastisk natur på land og til havs, og en væsentlig indtægt kommer fra vores turister, hvoraf mange er tyskere.

Tyskerne har rigtig mange vindmøller, og de hader dem, så derfor nyder de at komme til Bornholm, hvor vi ikke har nær så mange vindmøller som hjemme i Tyskland. Men det får vi.

Jeg tror på lang sigt, at havvindmøllerne syd for Bornholm og de store landanlæg vil gøre, at mange af de tyske turister og andre vil finde nye feriemål.

De få permanente arbejdspladser energiøen giver Bornholm, er ingenting imod de arbejdspladser, vi vil miste i turistbranchen på lang sigt, tror jeg.

Turistbranchen har vi heller ikke hørt noget fra i denne sag, men de har måske stillet sig hen på vinderholdet og jubler over energiøprojektet ?

Priser på sommerhuse kan blive reduceret.

Hvad siger sommerhusejerne på Sydbornholm?

Fiskeri

Det bliver svært at fiske syd for Bornholm, og lystsejlerne vil nok også lægge kursen om for ikke at kollidere med en vindmølle.

Hvad siger fiskerne til dette projekt ?

De kan måske gøre ligesom samerne, køre retssager bagefter, så når alle vindmøllerne er sat op, kan de pille dem ned igen.

Mig selv

Jeg bor syd for Aakirkeby, og jeg er imod den udvikling, der er i gang, som jeg mener går for hurtigt til, at vi kan følge med.

Jeg mener, den del af vindmølleparken der ligger syd for de store sommerhusområder i Boderne, Pedersker og Dueodde skal droppes eller flyttes hen øst for Bornholm minimum 20 kilometer fra kysten og gerne mere.

Det kystnære område hele vejen rundt om Bornholm i en afstand af mindst 20 kilometer mener jeg skal fredes og permanent holdes fri for vindmøller.

Afstanden på de 20 kilometer burde også hænge sammen med højden på vindmøllerne, så jo højere vindmøller jo længere skal de væk fra kysten og ikke omvendt, som udviklingen er nu.

Der er enorme pengeinteresser i at lave disse kæmpe havvindmølleparker, og hvis ikke vi, borgerne, siger fra, bliver der stillet vindmøller op overalt hele vejen rundt om Bornholm helt ind til kysten.

Vil vi gerne have det?

Kære læser, hvis du ikke vil have udsigt til havvindmøller eller en kæmpe transformatorstation så vær venlig at sige fra nu, også selvom du ikke bor på Sydbornholm.

Vi kan kun få indflydelse, hvis mange siger noget.