De fredede firben kom meget belejligt på banen i debatten

De fredede firben kom meget belejligt på banen i debatten
Markfirben. Arkivfoto
| ABONNENT | 4. JUL 2020 • 12:33
Af:
henrik ejby
| ABONNENT
4. JUL 2020 • 12:33
LÆSERBREV

Efter at have fulgt med i debatten omkring udstykning af grunde i Rønne Syd, tegner der sig, for mig i hvert fald, et billede af, at de fleste indsigelser kommer fra dem, der i forvejen bor meget tæt på området. Man kan vel ikke undgå at få den tanke, at disse indsigelser bunder i en eller form for frygt for ikke længere at kunne bryste sig af at have disse tilsyneladende rekreative områder i baghaven eller at have tæt til skoven? Ved udstykningen ville man jo blive ”reduceret” til at være en ganske almindelig beboer i et villakvarter i Rønne Syd. Jeg kan kun give Poul Clausen ret, når han i sit indlæg skriver, at en masse fredede firben meget belejligt kom på banen i debatten. De virker også på mig, som opfundet til lejligheden.

Jeg kan jo heller ikke lade være med at reflektere over argumenterne om, at der er over 50 huse til salg i Rønne i forvejen, og at man jo ”bare” kan købe dem i stedet. Min datter bor pt. i Esbjerg og vil meget gerne flytte tilbage til Bornholm. Ingen af de huse, som pt. står til salg, er interessante for hende og hendes kæreste. De er nemlig ikke lige målgruppen til et hus på mellem 50 og 90 kvadratmeter beliggende i den gamle bydel.

De venter barn og vil gerne have et lidt større hus med have til. De vil gerne bygge deres eget hus med fokus på grønne løsninger, og etablering af jordvarme, solcelleanlæg, genbrug af regnvand med videre, går vist heller ikke lige i de huse, der i øjeblikket er til salg. Det er ganske korrekt, at der stadig er grunde til salg på Rævehøjen i Rønne, men beliggenheden i Rønne Syd er noget mere attraktiv for en børnefamilie. Vi bliver nødt til at følge med udviklingen for at kunne tiltrække disse attraktive unge og veluddannede familier til øen. Så hvorfor ikke åbne for byggeri på et ganske velegnet stykke jord og se om interessen for køb er til stede? Men lad nu også private få lov til at købe grundene – eller i det mindste en del af dem – så ikke et stort konsortie skal spinde guld på at sælge færdige projekter. Jeg er sikker på, at det bliver en gevinst for øen – både kort og lang sigt.

Henrik Ejby

Åkirkebyvej 140, Rønne