De ansatte gør deres bedste for os alle

De ansatte gør deres bedste for os alle
Jens Hjul-Nielsen. Foto: Marine Gastineau
KOMMENTAR | DEBAT | Torsdag 6. februar 2025 • 05:30
Af:
Jens Hjul-Nielsen
kandidat for Venstre ved kv25
KOMMENTAR | DEBAT | Torsdag 6. februar 2025 • 05:30

Alle medarbejdere gør deres bedste for at opfylde de ofte modsatrettede ønsker og krav, som de mødes med fra både borgere og folkevalgte.

Bornholms Regionskommune har næsten 3.700 ansatte.

Der er tale om alle slags mennesker: unge og gamle; mænd og kvinder; akademikere, ufaglærte og alt ind i mellem. Nogle har været i kommunen i over 40 år og har modtaget kongens fortjenstmedalje, mens andre kun har været ansat i få uger. Nogle er født på Bornholm, mens andres barndomshjem lå langt herfra. Nogle ser arbejdet som et kald og glæder sig til at komme på arbejde hver dag, mens andre mere ser det som en måde at finansiere resten af livet på. Vi er kort sagt lige så forskellige som alle andre mennesker.

Man gør sit bedste!

Selv har jeg været ansat i BRK i knap 12 år, så jeg har efterhånden en vis erfaring.

Noget jeg dog aldrig har set, er medarbejdere, der modarbejder borgere eller ikke loyalt udfører de beslutninger, der er truffet af kommunalbestyrelsen. Tværtimod gør alle deres bedste for at opfylde de ofte modsatrettede ønsker og krav, som de mødes med fra både borgere og folkevalgte.

Der er en gammel revyvise fra trediverne, hvori det hedder sig, at ”lønnen den er fyrstelig og sliddet minimalt” om arbejde i kommunen. Det er vist mange år siden, det var sandt.

Fokusér på beslutningerne - ikke på medarbejderne!

Snart er der kommunalvalg, og der vil naturligt være diskussioner om kommunen: Er serviceniveauet det rette i hjemmepleje, børnepasning, undervisning og myndighedsarbejde? Er det godt nok? Er det hurtigt nok? Er det tilstrækkeligt?

Alle disse diskussioner er helt rimelige og nødvendige som en del af den politiske debat, men jeg håber virkelig, at fokus vil blive på de politiske beslutningstagere (og de, der gerne vil være det) - dér, hvor ansvaret ligger, og ikke på de 3.700 ansatte, der dagligt yder en fantastisk indsats på svære betingelser og fortjener alles støtte og taknemmelighed - uanset politisk ståsted.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT