Men alligevel går det ikke.
Vi har som samfundet udstyret politiet med det såkaldte ”voldmonopol”. De må tilbageholde og afhøre borgere, de kan udstede påbud, direktiver og så videre, i ekstreme (og heldigvis sjældne) tilfælde må de benytte våben imod borgere.
Det er jo heller ikke tilfældigt, at lovgivningen skelner mellem politiet, der efterforsker, og anklagemyndigheden, der vurderer. At underminere dette skel er ikke en detalje!