Bornholm kan meget mere

Bornholm kan meget mere
Frederik Tolstrup, kanidat til kommunalbestyrelsen. Foto: Marine Gastineau
KOMMENTAR | DEBAT | Mandag 27. januar 2025 • 14:42
Af:
Frederik Tolstrup
spidskandidat for Venstre ved kv25
KOMMENTAR | DEBAT | Mandag 27. januar 2025 • 14:42

– hvis vi får styr på det politiske kaos.

Bornholm er på mange måder i fremgang. Huspriserne stiger, arbejdsløsheden er lav, og flere virksomheder trives. Det er alt sammen rigtig positivt.

Men hvis vi ser nærmere på stemningen på øen, så er der noget, der skurrer. Hvorfor føles det som om, vi står stille, selv når meget går godt?

Jeg husker tydeligt, hvordan steder som Tejn, Nexø og Hasle, da jeg var barn, blev præget af fiskeriets kollaps. Det var en svær tid for Bornholm. I dag er der sket meget – Hasle har fået en marina, Tejn har fået et hipt løft, og i Nexø river man de gamle bygninger ned for at gøre plads til noget nyt. Det ser ud til at gå fremad, men hvorfor er stemningen så ikke bedre?

Kommunen er ikke optimal

Mange bornholmere oplever, at kommunen ikke fungerer optimalt.

Forældre vælger privatskoler i stor stil, og hvis der var flere private tilbud, så kunne jeg godt forestille mig, at halvdelen af Bornholms børn ville vælge dem. Det er i høj grad et fravalg af folkeskolen.

I Rønne kan vi høre forældre, der er vrede over de kommende omstruktureringer, og lærerne er pressede. Det har konsekvenser – for alle.

Ældreområdet er også udfordret. Der er alt for mange tilfælde, hvor ældre ikke får den pleje, som de har krav på. På erhvervsområdet står virksomhederne i kø for at få tilladelser og byggesager godkendt. Det betyder, at boligprojekter ligger stille og væksten bremses.

Ikke kun problemer

Men det er ikke alt, der er udfordringer.

Der er også steder, hvor tingene fungerer rigtig godt. Plejecenter Aabo blev for nyligt kåret som et af landets bedste, og Paradisbakkeskolen er et populært valg blandt de lokale forældre. Hemmeligheden bag disse succeshistorier? Ro, stabilitet og klare rammer for medarbejderne. Der er ikke blevet rodet med omstruktureringer i Nexø, som vi ser i Rønne, og politikerne har ladet plejecenter Aabo køre uden for meget indblanding.

Stabilitet og forudsigelighed gør en kæmpe forskel, og det er netop det, vi har brug for i vores kommune. Det kan kun opnås, hvis politikerne begynder at handle mere konsekvent og stabilt.

Politisk kaos skal stoppes

De sidste tre år har været præget af politisk kaos – vi har set fyring af kommunaldirektøren i 2022, forvirring omkring budgettet, brudte aftaler og skiftende holdninger. Det har virkelig sat sine spor.

Vi skal gøre det meget bedre. Der er allerede nogle fantastiske resultater at bygge videre på. Der er et stort potentiale, men vi skal have stabiliteten tilbage, så vi kan få skoler, ældrepleje og erhvervsservice til at virke igen.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT