Bornholm har ikke tabt og skal ikke tabe erhvervsparkmulighed

SYNSPUNKT | DEBAT | Søndag 30. marts 2025 • 15:30
Af:
Claus Larsen-Jensen
gruppeformand for Socialdemokratiet i kommunalbestyrelsen
SYNSPUNKT | DEBAT | Søndag 30. marts 2025 • 15:30

Bornholm skal have en offensiv erhvervspolitik.

Karen Bladt, formand for Bornholms Business Center, advarer den 28. marts om, at kommunalbestyrelsen ikke skal ryste på hånden i den vedtagne ”Power-to-vækst” strategi og ikke fortabe muligheden for, at Bornholm får en statslig erhvervspark.

Flertallet bag strategien ryster ikke på hånden. På kommunalbestyrelsesmødet den 27. marts 2024 stemtes for, at mens vi afventer regeringens beslutning om Energiøen, så lægges arbejdsindsatsen på andre elementer end på Erhvervsparken, som er tænkt i sammenhæng med Landanlægget.

Alternativt så skulle alle lodsejere nu være ulejliget inden afklaring af situationen.

Ikke droslet ned

Det betyder ikke, at så er visionen om erhvervsparken droslet ned.

Personligt tror jeg på, at vi får en beslutning af regeringen om Energiøen og det, der følger heraf inden længe. EU skal have svar af regeringen inden sommer af hensyn til de 4,8 milliarder kroner, som EU har bevilget til Energiøen.

Tyskland afventer den nye regerings melding. Regeringen ventes snart på plads. Men endnu vigtigere er det, at Tyskland har hævet sit gældsloft, og, som jeg forstår det, har afsat 100 milliarder euro til grønne investeringer. Tyskland har et skrigende behov for alternativ energi – el og grønt brændstof.

Østersøen og Nordsøen er Europas mest optimale områder for havvind. Men alt lige nu er selvfølgelig formodninger, som modstandere af ”Power-to-Vækst”-strategien så kalder fugle på taget. Men jeg tror på, at vi nok skal komme på plads.

En del på Bornholm er optaget af om, der så skal leveres el til Tyskland og/eller Sjælland. Den del er jeg mindre optaget af.

Vi skal byde ind

For Bornholm er det centrale landanlægget og en erhvervspark ved siden af.

Det andet spørgsmål - hvorvidt Bornholm kan søge staten om at få en af Energi-Erhvervsparkerne - så har jeg forstået, at der er ansøgningsfrist i slutningen af dette år. Det vil sige, at der stadig er tid til at få dette på plads - og Bornholm skal selvfølgelig byde ind. Men det er jo afgørende, om Bornholm skal søge på baggrund af, at der er taget beslutning om Energiøen eller ikke. Men chancen skal ikke fortabes.

Bornholm skal have en offensiv erhvervspolitik. Det er ”Power-to-Vækst” en del af.

Her er der ingen uenighed med BCB og et flertal i kommunalbestyrelsen.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT