Bornholm har ikke brug for et snævert flertal!

SYNSPUNKT | DEBAT | 16. FEB • 12:15
Af:
Niels Plum
kandidat for Venstre ved kv25
SYNSPUNKT | DEBAT | 16. FEB • 12:15

Politik handler om magt, men er det politisk magt, som Bornholm har brug for efter næste kommunevalg. Mit klare svar er NEJ.

Vi har ikke brug for, at der på valgaftenen kan samles et snævert flertal, som kan pege på en borgmester, og så skal resten af formandsposter/næstformandsposter og andre ”gnaveben” fordeles mellem dette snævre flertal.

Vi har brug for et stærkt samlet politisk styre på Bornholm. Vi har brug for at de kommunalbestyrelsesmedlemmer,som bliver valgt d. 18. november 2025, får en reel mulighed for at sætte sig sammen, for at afstemme forventninger, ideer og planer for hvilken fremtid, som de kan se for Bornholm. Vi ved hvem, der kommer til at sidde i den nye kommunalbestyrelse, måske lidt sent på aftenen, men ingen kandidater eller foreningsformænd går hjem, før resultatet er kendt.

Mit håb er, at alle de valgte kommunalbestyrelsesmedlemmer, samme med deres foreningsformænd får mulighed for at samles, og at hver af de politiske partier, som har fået plads i den nye kommunalbestyrelse, har gjort sig nogle helt klare mål for, hvor vi på Bornholm, skal hen de næste 4-10 år.

Fører hurtige konstitueringer noget godt med sig?

Det er ikke en lov, at konstitueringen skal være på plads inden næste morgen.

I de, efter hånden mange år, hvor jeg har været med i politik, så har jeg aldrig oplevet andet end, at borgmester, 1. viceborgmester, 2. viceborgmester, og samtlige udvalgsformænd (undskyld liste Ø, for forsat at kalde det formænd) er blevet forhandlet på plads, inden natten var omme.

Så nu kan jeg spørge om det har ført noget godt med sig? Jeg vil også gerne selv svare NEJ.

Nu ved jeg godt at jeg får på puklen for dette indlæg, for vi er jo forskellige i vores grundholdninger, og det skal der også være plads til.

Jeg prøver bare at se realiteterne i øjne, for hvis vi på det politiske Bornholm ikke forstår samarbejdes kunst, saå bliver vi færre og færre mennesker, som skal sørge for indtægter for at forbedre vores velfærd, på børneområdet, skoleområdet, ældreområdet og ikke mindst på erhvervsområdet.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT