Bornholm-Bangkok: Nu satser Pava på busrejser

Bornholm-Bangkok: Nu satser Pava på busrejser
KOMMENTAR | DEBAT | Mandag 3. april 2023 • 05:30
Af:
Poul Pava
KOMMENTAR | DEBAT | Mandag 3. april 2023 • 05:30

Et samarbejde med Pava, Åkirkebybusser og Klub Tidende skal professionalisere kunstmaler Poul Pavas drøm om at professionalisere sin relation til Thailand.

– Hallo hallo.

Hallo Pava.

– Ja hallo. Forbindelsen er lidt dårlig herude fra Bangkok. Hallo for fanden. Hvem taler jeg med?

Det er chefredaktør Kristoffer Gravgaard. Hvad så min ven?

– Sidst vi talte sammen, var det angående en direkte rute fra Bornholm til Bangkok. Det har jeg undersøgt nærmere, og det bliver for dyrt at flyve med DAT på grund af brændstoffet. Men jeg har en anden løsning nu, som er billigere, og hvor man får set en hel masse på turen derud - altså meget mere for pengene som vi siger.

Ja og hvad er den løsning?

– Åkirkebybusser. De kan køre den strækning, hvor vi sejler til Polen og kører hele vejen - til Ukraine og videre til Pakistan og Nepal og videre til Burma, og så lander vi Thailand i hovedstaden Bangkok.

Det var godt nok en lang tur. Hold da op Pava.

– Nej Kristoffer. Det er ikke en lang tur, og de kan klare det med tre mand bag rattet. Jeg har regnet ud, at vi kan køre turen på cirka fem dage. Og så er der fest og ballade med mig derude i ti dage, og så kører vi hjem igen på fem dage. Små tre uger så er vi tilbage igen - dem der vil med hjem igen. Ha ha. Med cirka 50 mand i bussen til en billet på cirka 10.000 kroner pr. mand giver det 500.000 i omsætning til Åkirkeby Busser. Det koster det fandme ikke i diesel at køre derud. Men de skal jo også tjene nogle skejsere, så det bliver en win win for dem og for mig og for alle mand, der vil med. Vi vil ikke have kvinder med. Det er en eksklusiv mandetur - vil du med?

Jeg er smigret Pava. Men nej, det tror jeg ikke, jeg vil. Jeg syntes heller ikke din ide holder vand, hvis jeg skal være ærlig. Tidendes læsere skal have det bedre end to gange fem dages bustur.

– Gu holder det vand. Vi smider et tilbud i din avis’ Klub Tidende: Tag med bus fra Bornholm til Bangkok. Tre uger med Pava som guide. Det holder helt sikkert vand, og det bliver fantastisk at se de andre lande, vi kører igennem på den tur. Er du en tøsedreng hvad Kristoffer? Er du det?

Hvem vil sidde i en bus i 10 dage Pava? Det er for optimistisk. Så var ideen om DAT og rutefly da meget bedre.

– Ja men det bliver for dyrt med dem. Husk på der er pauser undervejs, så man lige kan strække ben og spise lidt lokalt, inden man forsætter mod paradiso. Ha ha redaktør skal du med?

Har Åkirkebybusser sagt ja til at køre så langt? Det er jo mere end 20.000 kilometer, de skal køre. Det da helt temmelig meget, Pava.

– Nej ikke endnu. Men når jeg kommer hjem, er alt klar med ruten og det hele. Så tager jeg op og holder et møde med dem i Årkirkeby. Hvis de vil tjene penge, så går vi i gang, og hvis ikke de vil noget - ligesom dig og din avis - ja så leaser jeg fandme en bus selv. Jeg giver ikke op for lidt modstand. Jeg giver aldrig op med mine ideer. Det kunne I andre lære noget af - ja I kunne.

Ja. Ro på Pava. Men jeg er ikke slet ikke med og tror ikke på det. Hvis du gennemfører skal vi nok hjælpe dig med markedsføringen. Farvel og hyg dig i varmen. Dut dut dut.

– Nå men det typisk for dig. Jeg er ikke overrasket over jeres holdning til mine ideer. Jeg har også lige malet en gyllevogn ovre i Jylland. Hvem troede på det projekt? Ingen undtagen mig. Så er det sagt, skidesprællere derinde på den avis. Farvel herfra. Jeg kommer aldrig med flere ideer til Klub Tidende. Husk det.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT